شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 32545
سلامت نیوز : در صورت تشخیص به موقع و درمان زودهنگام ریفلاكس نزدیك به 85 درصد موارد این بیماری با دارو قابل درمان است و در موارد بسیار كمی نیاز به اعمال جراحی خواهد بود.

علیرضا امیر سلیمانی متخصص بیماری های گوارشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: ریفلاكس از جمله بیماری های شایع و مهمی است كه در بسیاری از خانواده ها دیده شده و مشكلات زیادی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینكه شیوع بیماری ریفلاكس در بین كودكان بسیار بیشتر از سایر افراد است تصریح كرد: یكی از مشكلات مهم و عمده در رابطه با ریفلاكس تشخیص دیر هنگام این بیماری است كه این امر موجب كاهش اثربخشی درمان ها و در نتیجه كاهش احتمال بهبود بیماری می شود.

امیر سلیمانی اظهار داشت: بروز مشكلات گوارشی و علائم و عوارض مربوط به اختلالات گوارشی مانند استفراغ، سوزش و درد پشت جناق سینه از جمله علائم مهم ریفلاكس است.

وی ادامه داد: اگر علائم بیماری ریفلاكس به موقع تشخیص داده نشود به موقع درمان نشود عوارض بسیاری ایجاد خواهد شد كه برخی از این عوارض تنها با روش های درمانی تخصصی تر همچون اعمال جراحی بهبود خواهند یافت.

این  متخصص بیماری های گوارشی با اشاره به اینكه تشخیص به موقع ریفلاكس به ویژه در كودكان بسیار با اهمیت است تاكید كرد: در صورت تشخیص به موقع و درمان زودهنگام نزدیك به 85 درصد موارد بیماری ریفلاكس با دارو قابل درمان است و در موارد بسیار كمی نیاز به اعمال جراحی خواهد بود.

امیر سلیمانی یادآور شد: در صورت تشخیص دیر هنگام ریفلاكس قسمت پائین مری به دلیل برگشت اسید معده به بخش تحتانی مری این قسمت دچار آسیب شده و دچار التهابی مانند سوختگی می شود.

وی خاطرنشان كرد: التهاب و سوختگی مری می‌تواند خطرناك بوده و در صورتی كه به موقع درمان نشود موجب بروز زخم در قسمت هایی از مری می شود كه این موضوع می تواند عوارض خطرناكی برای بیماری داشته باشد و تنها با درمان های جراحی همراه با درمان های تخصصی دیگر برطرف می‌شود.

*ریفلاكس با بروز عفونت های ریه و گوش در ارتباط است

در ادامه نادر شریف زاده متخصص بیماری های گوارشی افزود: ریفلاكس از جمله بیماری های بسیار شایع به ویژه در دوران كودكی است كه هزینه های مستقیم و غیر مستقیم زیادی را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: در بیماری ریفلاكس محتویات معده به مری باز می‌گردد كه از لحاظ شدت بازگشت و همچنین ضایعات ایجاد شده در مری علائم و عوارض متعددی دارد.

شریف زاده با بیان اینكه علائم عوارض و نشانه های بیماری ریفلاكس به طور عمده شامل تهوع، استفراغ، سوزش معده و درد و سوزش جناق سینه است تاكید كرد: ممكن است علائم دیگری در نتیجه ریفلاكس بر فرد متبلا عارض شود كه فرد به این علائم توجه كمتری كند.

این متخصص بیمار یهای گوارشی تصریح كرد: ریفلاكس ممكن است با بروز عفونت های ریه و گوش در ارتباط بوده و در واقع این عفونت ها علائمی از ریفلاكس باشند.

وی یادآور شد: علاوه بر موارد فوق ریفلاكس می‌تواند موجب خطرات دیگری همچون سوء تغذیه و عدم رشد به ویژه در دوران ابتدایی كودكی شود.

شریف زاده گفت: استفراغ های مكرر و تغذیه ناقص، علت عمده سوء تغذیه و عدم رشد ناشی از بیماری ریفلاكس است.

وی خاطرنشان كرد: پیشگیری از ریفلاكس چندان مشكل نیست و در واقع می‌توان با تغذیه مناسب و اصولی و ورزش و تحرك بدنی و سایر روش های مربوط به زندگی سالم خطر ابتلا به آن را به كمترین میزان رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha