سلامت نیوز : با توجه به اینکه آزمایشگاه ها پایه های تشخیصی درمان هستند، خطاهای آزمایشگاهی می تواند جان بیماران را به خطر بیاندازد.

دکتر محققی،معاون آموزشی وزیر بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: اینکه یک آزمایش در دو مرکز مختلف به نتایج متفاوتی می رسد می تواند به علت اختلال کالیبراسیون دستگاه ها، مشکلات ناشی از مواد مصرفی و بی دقتی نیروی انسانی باشد.
محققی اظهارداشت: آزمایشگاه های مرجع باید همواره به صورت تصادفی نمونه های انجام شده در سایر آزمایشگاه ها را با روشی کاملاً کیفی و دقیق بررسی مجدد نمایند و نتیجه حاصله را با آزمایشگاه قبلی مقایسه کنند.
وی با بیان اینکه پاسخ یک آزمایش می تواند سرنوشت بیمار را تعیین کند، خاطرنشان کرد: اگر خطای موجود در پاسخ آزمایش بیش از محدوده تعریف شده خطا باشد می تواند در برخی موارد کشنده باشد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: مجوز ادامه فعالیت هر آزمایشگاهی منوط به رعایت مقررات و استانداردهای علمی و تشخیصی است.

* آزمایشگاه ها کمترین میزان خطاهای پزشکی را دارند

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی در ادامه گفت:حق انتخاب آزمایشگاه با خود بیمار است و پزشک حق ندارد بیمار را برای انجام آزمایش به جای خاصی معرفی کند.
صاحب الزمانی اظهارداشت: آزمایشگاه های مرجع برای بازرسی از کار آزمایشگاه ها قرار داده شده اند اما این آزمایشگاه های مرجع به طور جد به کار خود نمی پردازند.
وی، با بیان اینکه آزمایشگاه ها کمترین پرونده ها را در نظام پزشکی دارند، خاطرنشان کرد: درصد بروز اشتباهات آزمایشگاهی ضعیف است اما در صورت وجود هر اشتباهی، نظام پزشکی آماده برخورد با مرکز و فرد خاطی است.
صاحب الزمانی تصریح کرد:برخی آزمایشگاها به علت مشکلات مالی وضعیت تأسف باری دارند و شاید این شرایط نیز موجب بروز خطاهای فردی و دستگاهی می شود.
وی افزود: اگر نظام کنترل کیفی تقویت شود درصد بروز خطاهای آزمایشگاهی نیز به صفر نزدیک می شود.

*بیشترین میزان خطاهای آزمایشگاهی مربوط به نمونه های اورژانس است


دکتر ژانت مهجوری، متخصص زنان و زایمان در ادامه گفت:گاهی موارد تشخیص پزشک به طور کامل به نتیجه آزمایش مرتبط است.
مهجوری اظهارداشت: بیشترین میزان خطاهای آزمایشگاهی مربوط به نمونه های اورژانس است كه نیازمند جواب های سریع هستند.
وی با بیان اینكه خطاهای آزمایشگاهی در تمام دنیا رخ می دهد خاطر نشان كرد: دقت در هر آزمایش وظیفه كاركنان آزمایشگاهی است چون یك جواب نادرست می تواند درمان بیمار را منحرف كند و حتی بیماری دیگری ایجاد كند.

*خطاهای آزمایشگاهی 100 درصد جان بیمار را به مخاطره می اندازد

دكتر افشاریان متخصص اورولوژیست در ادامه اظهارداشت: اشتباه در نتیجه آزمایش علاوه بر ضرر جانی می تواند ضرر مالی زیادی نیز به بیمار تحمیل كند.
افشاریان گفت: من هر ماه با یكی دو مورد جواب غلط در نتیجه آزمایشات مواجه می شوم.
وی با بیان اینكه این خطاها 100 درصد جان یبماران را به خطر می اندازد خاطر نشان كرد:بهتر است پزشكان برای مواردی كه نتیجه آزمایش با وضعیت بالینی بیمار همخوانی ندارد حتما درخواست تكرار آزمایش دهند.
این متخصص اورولوژیست تصریح كرد: بروز این خطاها موجب شده است كه تنها بخشی از مراكز آزمایشگاهی مورد اعتماد پزشكان باشند.
وی افزود: نتیجه آزمایش غلط می تواند درمان را به تعویق بیاندازد كه این موضوع جان بیمار را به خطر می اندازد.

*خطاهای آزمایشگاهی در بیماری های عفونی می تواند مرگ بار باشد

مردانی متخصص بیماری های عفونی در ادامه گفت: بیماری های عفونی به سرعت سیستم ایمنی فرد را تضعیف می كند به همین علت باید خیلی زود تشخیص داده شوند.
مردانی اظهارداشت: هر نوع اشتباهی در تشخیص بیماری عفونی می تواند جان بیمار را به خطر بیاندازد.
وی با بیان اینكه جواب غلط یك آزمایش می تواند پزشك را نیز با مشكلاتی مواجه كند خاطر نشان كرد:در مواردی كه بیمار دچار بیماری عفونی و تب دار است بهتر است پزشك به شرایط بالینی بیمار توجه بیشتری داشته باشد.
وی افزود: در مواردی كه فرد مجددا برای آزمایش مراجعه می كند آزمایشگاه از او هزینه ای دریافت كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha