سلامت نیوز : رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: گر چه هنوز ابزار حضور مامای همراه چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی فراهم نشده اما بخش‌های درمان هم بعضاً به بخشنامه‌های وزارت بهداشت بها نمی‌دهند و به درآمد بیشتر خودشان فكر می‌كنند.
 
-------------------------------
ناهید خداكرمی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینكه آیا طرح مامای همراه طبق وعده وزارت بهداشت عملی شده است یا خیر اظهار داشت: هنوز ابزار حضور مامای همراه چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی فراهم نشده و علتش این است كه این طرح، طرحی نیست كه بتواند تمام قابلیت‌های مامایی را به كار بگیرد گرچه ماماهای كاردان از این طرح استقبال كردند كه به عنوان مامای همراه بر بالین مادرها حضور داشته باشند.

*طرح مامای همراه زیر پوشش بیمه نیست مردم هم استقبال نمی‌كنند

عضو هیئت مدیره نظام پزشكی تهران با اشاره به اینكه اجرای طرح مامای همراه عملاً در بخش دولتی امكانپذیر نیست توضیح داد: تعرفه‌ای كه برای این طرح در نظر گرفته شده پوشش بیمه‌ای ندارد و چون افرادی كه به بخش دولتی مراجعه می‌كنند افرادی هستند كه از بیمه استفاده می‌كنند و معمولاً توان پرداخت هزینه‌های غیربیمه‌ای را ندارند و در نهایت این طرح با استقبال مواجه نمی‌شود.

خداكرمی گفت: آنچه كه برای اجرای طرح مامای همراه هم مهمتر است این است كه ماما بتواند قابلیت خودش را بر طبق آموزش‌هایی كه دیده در خدمت به مادران بگیرد و آن انجام زایمان طبیعی است.

* بیمارستانها حتی به بخشنامه وزارت بهداشت توجه نمی‌كنند

رئیس انجمن مامایی ایران افزود: ما باید در بخش دولتی منطبق با بخشنامه‌ای كه خود وزارت بهداشت صادر كرده و در آن آمده بیمارستان‌ها می‌توانند با ماماها قرارداد ببندند كه ماماها بیمارهایشان را برای زایمان طبیعی به بیمارستان بیاورند و خودشان تعرفه را بگیرند عمل كنیم به خصوص در شهرستان‌ها كه مراكز خصوصی وجود ندارد. این طرح می‌توانست خیلی خوب باشد اما بخش دولتی همكاری نكرد.
 
وی ادامه داد: علت همكاری نكردن بیمارستانها این است كه بیمارستان‌های ما خود كفا هستند و ترجیح می‌دهند از تعرفه‌ای برای زایمان استفاده كنند كه درآمد بیشتری برایشان داشته باشد مانند استفاده از متخصص زنان حتی برای زایمان‌های طبیعی.

* دستمزد یك ماما برای زایمان یك سوم متخصص زنان است

خداكرمی تعرفه‌ ماماها را 5k تعرفه جراحی عنوان كرد و گفت: می‌توان گفت دستمزد یك ماما برای انجام زایمان طبیعی یك سوم دستمزد یك جراح و متخصص زنان است كه این مغایر با نظام نوین پرداخت در جهان است. در تمام دنیا تعرفه‌‌ها به خدمت تعلق می‌گیرد و اگر زایمان طبیعی تعرفه‌اش 15k باشد فرقی نمی‌كند كه چه كسی زایمان را انجام می‌دهد هر كس كه اجازه دارد زایمان انجام دهد تعرفه‌ شاملش می‌شود و بیمه‌ها هم مبلغ را پرداخت می‌كنند.
 
* زایمان طبیعی باید بر عهده ماما باشد

وی اضافه كرد: اما در كشور ما نظام پرداخت در نظام پزشكی بر مبنای بی‌عدالتی كامل است یعنی تعرفه به فرد تعلق می‌گیرد در صورتی كه زایمان طبیعی جزو كار ماما هست. نمی‌دانم چرا جراح و پزشكان متخصص ما زایمان طبیعی انجام می‌دهند آنها باید زایمان‌های مشكل، جراحی‌های‌های زنان و مامایی و درمان سرطان‌ها را انجام دهند.

وی اذعان داشت: چون تولد از حیث سودبخشی و فراوانی بهتر هست همه متخصصان ترجیح می‌دهند زایمان انجام دهند آن هم به روش سزارین، چون تعرفه سزارین از زایمان طبیعی هم بالاتر است.

خداكرمی گفت: اگر وزارت بهداشت بنا دارد مشكلات مردم را در بخش بارداری و زایمان حل كند و مشكلات ماماها را هم در بخش عدم اشتغال حل كند. مامای همراه تنها راه نیست بلكه یكی از راه‌های حاشیه‌ای است كه البته آن هم اجرا نشده چرا كه بخش‌های درمان ما بعضاً به بخشنامه‌های وزارت بهداشت بها نمی‌دهند و به درآمد بیشتر خودشان فكر می‌كنند.

*بیمه‌ها هزینه زایمان طبیعی بدون مشكل را به متخصصان نپردازند

خداكرمی دو روش را برای حل مشكل ماما مفید دانست و اظهار داشت:  یكی استانداردسازی نیروی انسانی طبق استاندارد خود وزارت بهداشت به ازای یك هزار زایمان 11 ماما به كار گرفته شود و  زایمان طبیعی بدون مشكل را چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به ماما بسپارند و سازمان‌های بیمه‌گذار ما هم نباید تعرفه زایمان طبیعی را كه ماما هم حضور داشته به پزشك متخصص بپردازند و بپرسند چرا یك زایمان طبیعی بدون مشكل را یك متخصص انجام داده است.

وی گفت: اگر این اتفاق بیافتد هم مردم و زنان باردار منتفع خواهند شد كه در زایمان طبیعی هزینه كمتری بپردازند و هم این بی‌اخلاقی كه در نظام زایمان و تعرفه‌های موجود از بین خواهد رفت.

خداكرمی اضافه كرد: اكنون حاملگی‌ها به صورت انتخابی و در تاریخی كه تیم درمان تعیین می‌كند از یك تا 4 هفته زودتر خاتمه می‌یابد فقط به خاطر اینكه بتوانند بهتر سزارین كنند و تعرفه بهتری تعلق بگیرد كه این موضوع در آینده فاجعه‌ای به بار خواهد آورد. بچه‌هایی كه هنوز باید در شكم مادر بمانند زود خارج می‌شوند كه هم از حیث اخلاق پزشكی درست نیست و هم دخالت در پدیده خلقت است و هم از نظر علمی درست نیست مثل اینكه فردی هنوز باید زندگی كند ولی به جرم اینكه 70 یا 80 ساله است باید به زندگیش خاتمه دهند.

* حدود 30 هزار ماما در كشور بیكارند

رئیس انجمن مامایی ایران گفت: حدود 50 هزار ماما داریم كه 18 هزار نفر در بخش‌های مختلف مشغول به كارند و بقیه بیكارند. این بیكاری را فقط به ماماها صدمه نزده بلكه مردم و جامعه را هم از خدمات مامایی محروم كرده است. اكنون دختران ما در مقاطع راهنمایی و دبیرستان به خدمات مامایی نیاز دارند همچنین زنان ما در بخش پیشگیری، توانمند‌سازی و غربالگری سرطان‌ها و بیماری‌های منتقل شونده از راه جنسی به خدمات مامایی نیاز دارند ولی دسترسی آن را ندارند و هیچ كس هم پاسخگو نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha