شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 32557
سلامت نیوز : آسیب‌شناس اجتماعی گفت: ازدواج‌موقت در دوره صدر اسلام به دلایل خاص اجتماعی و فرهنگی آن زمان صورت می‌گرفته، ولی در جامعه ما آسیب‌های ازدواج موقت کمتر از کارکرد آن نیست.

سید مهدی اعتمادی آسیب شناس و جامعه شناس در گفت‌وگو با برنا درباره ازدواج موقت گفت: ازدواج موقت بحثی است که در دوره صدر اسلام به دلایل خاص اجتماعی و فرهنگی آن زمان و جنگ هایی که در آن برهه زمانی صورت می گرفته، کارکرد داشته، ولی در جامعه ما آسیب های ازدواج موقت کمتر از کارکردهای آن نیست.

وی تصریح کرد: وقتی مرد ایرانی خود را آزاد می بیند که در کنار خانواده و همسر دایم خود می تواند با خانم های دیگر ارتباط داشته و حکم ازدواج موقت را داشته باشد؛ این مورد یکی از آسیب های این مسأله است. از این حیث که پیوند عاطفی اش با همسر اول خدشه دار شده و متزلزل می شود.

اعتمادی افزود: اگر چه امر ازدواج موقت یک امر مشهود است و نظر شارع ممکن بوده و بر امکان آن حکم داده نه برلزوم آن؛ اما پیامدها و کارکردهایی برای روابط خانوادگی عنوان شده که در صورت عدم توجه به این موارد و ترویج نادرست این مساله، کانون خانواده ها آسیب می بیند.

اعتمادی در مورد ثبت نشدن ازدواج موقت در مجلس گفت: در این‌باره 2 مبحث مطرح می شود؛ یکی بحث شرعی بودن ازدواج موقت است که ادله ی شارع در این مسأله تمام است و نمی توان خدشه ای به آن وارد کرد و این مساله را رد کرد. اما نکته ای که در این‌باره به نظر می آید این است که این ادله دلیل بر امکان این امر است نه دلیل بر لزوم آن. یعنی در هر دوره ای بر حسب شرایط، شارع این امکان را فرض کرده و این شخص مجتهد است که باید برحسب شرایط برداشت کند.

اما با توجه به شرایط فعلی ایران به نظر می رسد که روابط فرهنگی و هنجارهای غالب در خانواده ایرانی، اقتضا می کند خانواده ها بر پایه روابط صمیمی و عاطفی بین زوجین، تک همسری باشند. به همین دلیل برای چنین بحثی به لحاظ حقوق در مجلس به نظر می آید که اگر هم قرار است ازدواج موقت تایید شود، باید یک سری شرایط و لزومات یا یک سری ضرورت ها و تبصره هایی قائل شوند که از آسیب های آن جلوگیری شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: بندهای قانونی صرفاً نباید در محدوده حکم شرعی دیده شود، بلکه باید در محدوده شرایط اجتماعی باشد و اینکه صدور حکم شرعی در چه شرایطی صورت گرفته، نقش مجتهدین خیلی تعیین کننده خواهد بود؛ یعنی اینکه باید در نظر گرفت شرایط حکم فعلی اقتضای وی را دارد یا خیر و به نظر می رسد که اگر اصل و امکان آن قابل خدشه نیست، اما ضرورت هایی وجود دارد که می تواند دامنه آسیب را برای خانواده ایرانی کمتر کند.

اعتمادی در ادامه خاطرنشان کرد: نظر قریب به اتفاق بانوان ایرانی در مورد ازدواج موقت منفی است و برعکس نظر مردان ایرانی در این رابطه مثبت است و این هم به این دلیل است که عده ای از مردان که ازدواج موفقی نداشته اند و یا تعدادی از جوانان که شرایط ازدواج را ندارند با این امر، راه فراری پیدا می کنند برای خلاص شدن از مسأله ای که ایجاد شده است. اما در کل به نظر می آید که اکثر خانواده های ایرانی این مسأله را نمی پسندند.

وی در مورد این مساله که عده ای ازدواج موقت را خیانت به همسر اول و دایم تلقی می کنند، گفت: خیانت در این مسأله مصداق متفاوتی دارد و لزوماً نمی شود ازدواج موقت را خیانت به همسر اول فرض کرد و اگر از نظر جامعه شناسی بحث شود، باید گفت که فرهنگ غالب و نرمال خانواده های ایرانی چنین مسأله ای را نمی پسندد و اینکه بگوییم شخصی که مرتکب چنین امری شده ، خائن است بار ارزشی داشته و نمی توان با نظر شخصی در مورد آن اظهار نظر کرد.

این جامعه شناس افزود: در لایحه ای که در اینباره در مجلس مطرح شد؛ بحث اجازه از همسر اول هم لحاظ شد که می تواند به صورت قانونی و محضری مجوزی باشد برای اینکه مرد بتواند این عمل را انجام دهد.

وی در پایان تاکید کرد: در صورتی که ازدواج موقت با اجازه همسر اول باشد، مانعی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha