رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مطالعات بالینی داروی آرژانتینی ام اس مراحل آخر را طی می كند و تا حد زیادی تأیید شده است اما وزارت بهداشت اجازه توزیع ناچیز آن را در بازار داده است.

سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مطالعات بالینی داروی آرژانتینی ام اس مراحل آخر را طی می كند و تا حد زیادی تأیید شده است اما وزارت بهداشت اجازه توزیع ناچیز آن را در بازار داده است.
 
به گزارش فارس، احمد شیبانی در حاشیه دهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران كه صبح امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد در جمع خبرنگار درباره داروی ام‌اس آرژانتینی اظهار داشت: مطالعات بالینی این دارو مراحل آخر خود را طی می‌كند البته این دارو مسیرهای قانونی خود را از جمله مستندات، آزمایشگاه و ضوابط طی كرده است و بحث بالینی آن هم توسط معاونت غذا و دارو تا حد زیادی بررسی شده و این معاونت اجازه توزیع مقدار ناچیزی از این دارو را به بازار داد.

وی در پاسخ به این سوال كه اگر این دارو عارضه‌ای داشته باشد پاسخگو چه كسی خواهد بود گفت: سازمان غذا و دارو در بررسی‌هایی كه تاكنون انجام داده مشكل خاصی از این دارو را گزارش نكرده است و این داروهای اینترفرون معمولا عارضه‌ساز نیستند. همچنین قیمت آن ارزانتر است.

شیبانی درباره داروی سلسپت ایرانی كه گفته می‌شود با آمدن نوع خارجی آن قیمت داروی ایرانی افزایش پیدا كرده است خاطرنشان كرد: این دارو تحت لیسانس ساخته می‌شد و در كنار آن مانند تمام داروهای دیگر تولیدات داخلی آن هم وجود دارد به طوری كه 3 كارخانه تولید دارو در كشور این دارو را تولید می‌كنند و همچنین آنچه به عنوان نمونه وارد كشور شده است قرار است در داخل كشور هم تولید شود.

وی افزود: ممكن است برخی از داروها كه شامل یارانه بوده است تعدیل یارانه شود و روی قیمت‌های آنها اثر بگذارد اما معمولا داروی وارداتی و تولیدی داخل كشور یارانه یكسان می‌گیرند و این در جهت حمایت از تولید داخل است.

شیبانی تصریح كرد: اینكه قیمت داروی ایرانی از داروی اروگوئه‌ای بالاتر رفته را نمی‌دانم و باید بررسی كنم.

رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با غذای بیماران pku نیز یادآور شد: در داخل كشور غذای این نوع بیماران به صورت گسترده تولید نمی‌شود و یك یا دو شركت تولید كننده هستند كه غذای آنها را تولید می‌كنند و البته سازمان غذا و دارو هم حمایت می‌كند.

وی درباره كمبود داروی تالاسمی گفت: در این زمینه كمبودی نداریم و داروی دسفناك(دسفرال ایرانی) مطالعات بالینی‌اش در حال انجام است.

شیبانی درباره اداره كل تجهیزات پزشكی كه قرار بود زیر نظر سازمان غذا و دارو قرار بگیرد تصریح كرد: این كار هنوز انجام نشده است. البته این اداره در چارت سازمانی غذا و دارو وجود دارد.
 
وی درباره قیمت داروها نیز یادآور شد : موضوع در دست بررسی كارشناسی است و ممكن است در این بررسی قیمت برخی داروها افزایش و برخی كاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha