سلامت نیوز : رئیس انحمن علمی داروسازان ایران گفت: وضعیت صنعت داروسازی كشور نسبت به سال گذشته بدتر شده است و این موضوع جای نگرانی دارد.
 
به گزارش فارس، سیدحمید خویی در دهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران كه صبح امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد با بیان اینكه اوضاع عمومی داروسازی كشور نسبت به سال گذشته بدتر شده است ادامه داد: این موضوع جای نگرانی دارد كه باید هر چه سریع‌‌تر به آن رسیدگی شود.

وی افزود: تشكیل سازمان غذا و دارو و پیشرفت‌های اخیر كشور در داروی بالینی دو اتفاق خوب در زمینه صنعت داروسازی است اما موضوع كهنه تعرفه همچنان لاینحل باقیمانده است.

خویی یادآور شد: ناهنجاری صنعت داروسازی و تهدیدهای اقتصادی موجود در آن از دیگر موارد نگرانی است كه به عنوان مثال قیمت داروهای تولید داخل بر اساس یوروی 1350 تومانی تصویب شده اما تولید كنندگان مواد اولیه را هزار و 750 تومان خریداری می‌كنند كه این مابه‌التفاوت سود دارو را از بین می‌برد.

وی گفت: داروساز در دسترس‌ترین تیم سلامت است اما باید گفت تا كی باید مشاوره‌های داروسازی رایگان باشد آن هم با وضعیت تاخیرهای 7 الی 8 ماهه پرداخت بدهی بیمه‌ها.

خویی تصریح كرد: باید در زمینه داروسازی كار فرهنگی انجام شود كه مردم بر اساس آن بدانند كه آخرین مرحله درمان مطب پزشك نیست بلكه دریافت دارو و اطلاعات مربوط به مصرف آن است.


در ادامه این مراسم احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت:‌ داروسازی ایران پس از انقلاب اسلامی دستاوردهای فراوانی داشت كه از جمله آنها آموزش علم داروسازی است كه در جامعه از افتخارات پزشكی كشور محسوب می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه پس از انقلاب 15 دانشكده داروسازی تاسیس شد كه در كنار آن مقالات و نشریات زیادی توسط داروسازان كشور در دنیا مطرح شد.

شیبانی با بیان اینكه دستیابی به تولید داروهای نوتركیب از دیگر دستاوردهای صنعت داروسازی است تصریح كرد: در حال حاضر در مرحله بسیار حساسی هستیم كه روی حرفه داروسازی حساسیت های مختلفی وجود دارد كه در آینده‌ای نزدیك نیاز داریم هویت داروسازی را ارتقاء بخشند.

وی گفت: نقش داروسازی در چرخه سلامت بسیار موثر است و دارو ابزار مهمی در درمان و سلامت كشور محسوب می‌شود و عرضه خدمات دارویی هم بخش مهمی از خدمات مهم داروسازی است.

شیبانی با بیان اینكه به شدت به كمك داروسازان نیازداریم تصریح كرد: باید امسال هر چه بیشتر در ارتباط با هویت داروسازی تلاش كنیم.

در ادامه این مراسم رهبر مژدهی‌آذر، رئیس انجمن داروسازان ایران نیز گفت: داروسازی در كشور شناخته شده نیست و متاسفانه حساسیت كاری داروسازان را مسئولان متوجه نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha