سلامت نیوز : یک فوق‌تخصص قلب کودکان گفت‌: شیر خوردن مکرر نوزاد در طی روز به دلیل خستگی زودرس، یکی از نشانه‌های بیماری قلبی مادرزادی است.
 
کاظم بابازاده خراسانی، فوق‌تخصص قلب کودکان در گفت‌وگو با فارس  بیماری‌های قلبی در کودکان را به دو گروه مادرزادی و اکتسابی تقسیم کرد و گفت: بیشترین علت بیماری‌های قلبی در کودکان، مادرزادی است؛ نقص دیوار بین بطنی و نقص دیوار بین دهلیزی نیز از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی مادرزادی است.

وی بروز علائم این بیماری را از دوران شیرخوارگی تا نوجوانی عنوان کرد و اظهار داشت: نواقص قلبی هرچه کوچک‌تر باشد، می‌تواند بروز علائم آن را تا دوران بزرگسالی به تعویق بیندازد، نوجوانانی هستند که در آنها نقص‌های بین‌بطنی کوچکی بدون علائم بالینی وجود دارد که در هر سنی این بیماری‌ها تشخیص داده شود باید درمان شود.

بابازاده خراسانی، بروز علائم در نقص دیواره بین دهلیزی را متفاوت با نقص دیواره بطنی دانست و افزود: نقص دیوار بین دهلیزی بدون اختلاف فشار در دو سوی نقص است و بروز آن بدون علامت و کم سر و صداست و ممکن است تا دوران بزرگسالی نیز تشخیص داده نشود اما در نقص بین بطنی اختلاف فشار زیادی در دو سوی این نقص است و علائم آن ممکن است سریعتر بروز کند.

وی علائم بیماری‌های قلبی مادرزادی را دارای طیف وسیعی دانست و بیان داشت: این بیماری‌ها ممکن است بدون علامت باشد همچنین می‌تواند علائم زیادی را از خود بروز دهد؛ هرچه ضایعه قلبی شدید‌تر باشد، طبیعتاً نارسایی قلبی هم زودتر بروز می‌کند و از شدت بیشتری نیز برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: بیمارانی که نواقص بین دیواره‌ای دارند عموماً در فعالیت‌های روزانه خود دچار خستگی و تنگی نفس می‌شوند همچنین نوزادان شیرخوار، زود از شیر خوردن خسته شده، چند دقیقه به خواب می‌روند و پس از استراحت، به دلیل اینکه خوب شیر نخورده و سیر نشده‌اند دوباره تقاضای خوردن شیر می‌کنند، این موضوع در طی روز بارها تکرار می‌شود؛ در واقع شیر خوردن مکرر نوزاد طی روز به دلیل خستگی زودرس، یکی از نشانه‌های بیماری قلبی مادرزادی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha