یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۶

سلامت نیوز: خنده یعنی تخلیه روانی. وقتی برنامه شادی نداریم و نمی‌خندیم، یعنی خبری از تخلیه روانی نیست. این انباشت خطرناک است و در نهایت افسردگی را سبب می‌شود...

دکتر افسر افشار نادری، جامعه‌شناس معتقد است در گذشته آمار اقدام به خودکشی در زنان بیشتر بود که به‌دلیل شرایط خاص فرهنگی و فضای مردسالارانه حاکم بر جامعه بود.

اما به‌نظر می‌رسد افزایش نگرانی‌های اقتصادی کفه ترازو را در سمت مردان سنگین‌تر کرده است.
 

آیا پیش‌بینی می‌کردید که آمار خودکشی این میزان رشد داشته باشد؟

چون در سال‌های گذشته آماری به این شکل منتشر نشده بود، پیش‌بینی درستی وجود نداشت؛ اما افزایش میزان خودکشی دور از انتظار نبود. خوشحالم که این آمار اعلام شده است.

علت افزایش 17 درصدی خودکشی در کشور را چه می‌دانید؟

خودکشی پدیده‌ای جدای از دیگر معضلات اجتماعی نیست و همچون دیگر معضلات مثل طلاق، اعتیاد، خشونت‌های فردی و... خودکشی هم محصول فشار ساختاری جامعه است.

فشار ساختاری به تنش‌ها، تضادها و ابهام‌هایی اطلاق می‌شود که باعث ایجاد منافع متعارض در درون جامعه می‌شود. این‌گونه فشارها در شکل نگرانی درباره آینده، اضطراب‌ها، ابهامات، یا برخورد مستقیم هدف‌ها ابراز می‌شوند.

اختلاف طبقاتی حال حاضر جامعه ما گواه همین فشار ساختاری است.
 
چرا مردان بیشتر از زنان دست به خودکشی می‌زنند؟

نمی‌توان 100 درصد اظهارنظر کرد و نیاز به مطالعه دقیق دارد، اما به‌نظر می‌رسد مشکلات اقتصادی، بیکاری، ناامیدی و عدم احساس امنیت اصلی‌ترین عامل خودکشی در مردان است، در حالی که این موضوع کمترین اثر را در خودکشی زنان دارد. در جامعه ما بیکاری برای مردان تعریف نشده و پسر‌ها را نمی‌توان در خانه پایبند کرد.

بنابراین از یک زمانی به بعد کار، اشتغال و ایجاد درآمد اصلی‌ترین دغدغه مردان می‌شود. بیکاری عامل اصلی افسردگی در مردان است و افسردگی هم عامل اصلی خودکشی. مردی که درآمد ندارد، توانایی ازدواج ندارد و نمی‌تواند نقش‌های اجتماعی درستی برعهده بگیرد. در جامعه ما اغلب زنان در مسائل اقتصادی هنوز وابسته به مردان هستند.

زنان معمولا در برابر فشار‌های روحی و عاطفی و شکست در زندگی مشترک آسیب‌پذیرترند. عامل موثر بعدی که در هر دو جنس می‌تواند زمینه افسردگی و در نهایت خودکشی را رقم بزند، فقدان شادی و نشاط در جامعه است. خنده یعنی تخلیه روانی. وقتی برنامه شادی نداریم و نمی‌خندیم، یعنی خبری از تخلیه روانی نیست. این انباشت خطرناک است و در نهایت افسردگی را سبب می‌شود. در جامعه ما نقش ورزش هم کمرنگ است؛ ورزش‌هایی که همراه با شادی و نشاط است نه صرفا ورزش‌های قهرمانی.
 
منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha