یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۶
سلامت نیوز: گذشت آن زمان که قانون تصویب شود ولی پلیس آن را اجرا نکند...

«در بحث ایمنی خودروها فصل‌الخطاب، قانون است و گذشت آن زمان که قانون تصویب شود ولی پلیس آن را اجرا نکند. امسال موضوع نصب کیسه هوا در دستورکار جدی پلیس قرار گرفته و امیدواریم تا پایان سال از این امر عبور کنیم. »

 سردار مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور

برای ما روزنامه‌نگاران اجتماعی، به ویژه حوزه سلامت و تندرستی، جملات بالا چیزی شبیه معجزه است! اینکه پس از سال‌ها داد و فریاد مردم و رسانه‌های دلسوز، بالاخره نهاد مسوولی در کشور زورش به خودروسازان رسیده و جلوی تولید و عرضه خودروهای خطرناک و ناایمن گرفته شده و راهنمایی و رانندگی، سفت و سخت در برابر پلاک شدن این خودروها و راه پیدا کردن آنها به شهر و جاده ایستاده، دستاورد کمی نیست.

وقتی که در برابر سیل حوادث و اتفاقات ناخوشایندی که به خاطر فقدان وسایل ایمنی و استفاده از لوازم بی‌کیفیت و فدا شدن کیفیت خودرو در قبال کمیت و سرعت تولید، بارها و بارها این پاسخ تکراری از خودروسازان را شنیده‌ایم که «خودروهای ما استاندارد هستند!» و نمی‌دانیم این چه استانداردی است که یک روز شلنگ بنزین یک خودرو آتش می‌گیرد و فرداروز، خودرویی دیگر با ضربه‌ای مختصر در هم می‌پیچد و سرنشینانش را به کام مرگ می‌فرستد و دیگرروز، درهای خودرویی دیگر به هنگام تصادف چنان قفل می‌شود که آتش، تمامی مسافرانش را زنده‌زنده ببلعد.

انگار که ادعای استاندارد بودن خودرو، می‌تواند چشم ما را بر حوادث تلخی که به دلیل ناامن بودن خودروها به وقوع می‌پیوندد ببندد و این صحنه‌های تلخ و فجیع را از ذهنمان بزداید.

باری، این اظهارنظرهای پلیس راهور و وعده به برخورد جدی با دیگر خودروهایی که استانداردهای ذکرشده در قانون را همچنان رعایت نمی‌کنند، گرچه گام بزرگی به سمت ایمن و سالم شدن رانندگی در کشور است، اما هنوز بخش بسیار کوچکی از راهی است که برای رسیدن به رفت و آمد ایمن در شهرها و جاده‌های این سرزمین باید طی شود.

وقتی ملاک‌ها و استانداردهای جهانی را در این زمینه مرور می‌کنیم، دستاوردهایی مانند توقف شماره‌گذاری خودروهای ناامن، همان‌قدر بدیهی می‌نماید که جلوگیری از پمپاژ آب آلوده به لوله‌کشی خانه‌ها یا نظایر آن! اما همین گام اولیه هم امیدوارمان می‌کند که بخشی از خودروسازان که به تخلف از قانون و نادیده گرفتن امنیت و سلامت شهروندان عادت کرده‌اند، به تدریج یا کنار بروند و یا مجبور به رعایت شاخصه‌های ایمنی در خودروهای تولیدی‌شان شوند.

به باور ما، گام بعدی تامین امنیت خیابان‌ها و جاده‌ها، محدود کردن رانندگان متخلف است و بهترین راه برای تحقق این هدف نیز سختگیری در صدور گواهینامه رانندگی است؛ یعنی همان اصل همیشگی «پیشگیری بهتر از درمان است» که انگار هرچه بیشتر آن را می‌شنویم، کمتر به آن توجه داریم. در اظهارات رئیس محترم پلیس راهور کشور، عنوان شده که 504هزار نفر در چهارماهه نخست سال جاری گواهینامه رانندگی گرفته‌اند.

سوال جدی اینجاست که آیا فرآیند صدور گواهینامه (با اینکه در سال‌های اخیر با آموزش توأم شده است) می‌تواند تضمین‌کننده رانندگی صحیح، قانونمند و ایمن باشد؟ آمار تصادفات منجر به مرگ و حادثه، شامل سبقت غیرمجاز، سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ  و همچنین مشاهدات هرروزه ما در خیابان‌ها و میادین و چهارراه‌های شهر، نشان می‌دهد که پاسخ این سوال منفی است.

امیدواریم گام بعدی پلیس راهور در امنیت بخشیدن به رفت و آمد شهروندان، حذف کردن رانندگانی باشد که یاد نگرفته‌اند آرامش روانی و امنیت جانی دیگران، مهم‌تر از زود رسیدن آنها به مقصد است.

منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha