سلامت نیوز: مصرف داروی سیبوترامین ممکن است با عوارض قلبی عروقی شدیدی همراه باشد و در بیماران با سابقه ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ممنوع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز ADR ایران ،  بر اساس تحقیقات صورت گرفته، داروی سیبوترامین ممکن است با عوارض قلبی عروقی شدیدی همراه باشد.

سیبوترامین دارویی است که در درمان چاقی مورد مصرف قرار می گیرد. لذا توجه همکاران محترم را به نکات زیر جلب می نماید:

۱٫FDA به گروه پزشکی هشدار داده است که داروی سیبوترامین در بیماران با سابقه بیماریهای قلبی عروقی منع مصرف دارد زیرا خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی را در این بیماران افزایش می دهد.

۲٫در نوامبر ۲۰۰۹، FDA گزارش نمود که اختلالات قلبی عروقی در بیماران مصرف کننده سیبوترامین نسبت به افرادی که تحت درمان با این دارو نیستند، با فراوانی بیشتری رخ می دهد. مطالعات بعدی نشان داده است که بیماران با سابقه اختلالات قلبی عروقی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این قبیل عوارض می باشند.

۳٫ در حال حاضر مصرف سیبوترامین در بیماران با سابقه ابتلا به بیماری قلبی عروقی، از جمله بیماری عروق کرونری، سکته مغزی، حمله ایسکمیک گذرا (TIA)، آریتمی قلبی، نارسایی احتقانی قلب، بیماری عروق محیطی یا افزایش فشار خون کنترل نشده، ممنوع می باشد. پزشکان باید به طور منظم، فشار خون و ضربان قلب بیماران مصرف کننده سیبوترامین را تحت پایش قرار داده، در صورت افزایش فشار خون یا ضربان قلب، مصرف دارو را قطع نماید.

۴٫در بیمارانی که طی سه الی شش ماه ابتدایی درمان، کاهش وزنی معادل حداقل ۵ درصد وزن پایه بدن مشاهده نمی شود، مصرف سیبوترامین باید قطع شود. زیرا تحت این شرایط، ادامه درمان موثر به نظر نمی رسد و صرفا بیمار را در معرض عوارض این دارو قرار می دهد.

۵٫ضروری است به بیماران مصرف کننده سیبوترامین توصیه شود که در خصوص بررسی سوابق بیماریهای ایشان و تصمیم گیری در خصوص ادامه درمان با این دارو، با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

داروی  سیبوترامین یا ردوکتیل  چیست ؟

معرفی دارو و کاربرد:

سیبوترامین یا ردوکتیل که فقط توسط لابراتوار Abbott تولید می گردد یک داروی کاهنده ی اشتهاست. این کپسول با نام های تجاری Reductil ،Meridia و Sibutrex در بلیستر های ۱۵ تایی به صورت ملح هیدروکلراید ۱۰ و ۱۵ میلی گرمی عرضه می گردد. از نظر ساختمان مولکولی شبه آمفتامین محسوب می شود اما مکانیسم اثر متفاوتی نسبت به این ترکیبات دارد.

از لحاظ کاربرد به عنوان کاهنده ی اشتها در درمان چاقی استفاده می شود. از نظر علمی چاقی یا obesity زمانی مطرح است که *BMI فرد بالاتر از ۳۰kg/m2 باشد. بنابراین مصرف این دارو باید با نظر پزشک و تحت کنترل صورت گیرد.

موارد منع مصرف:

افرادی که سوابق زیر را دارا هستند نباید این دارو را مصرف کنند:
۱٫بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی، افسردگی و مانیا
۲٫مصرف الکل
۳٫ازدیاد حساسیت به دارو
۴٫افراد زیر ۱۸ سال
۵٫مصرف داروهای ضد افسردگی و مؤثر بر سیستم اعصاب مرکزی
۶٫مشکلات عروق محیطی
۷٫فشار خون بالا
۸٫فشار خون ریوی
۹٫سابقه ی بیماری های قلبی و سکته
۱۰٫پرکاری تیروئید
۱۱٫گلوکوم
۱۲٫تشنج
۱۳٫مشکلات پروستات و احتباس ادرار
۱۴٫فئوکروموسیتوما
۱۵٫حاملگی و شیردهی

عوارض جانبی:

مصرف این دارو علاوه بر موارد بالا میتواند مشکلات گوارشی شدیدی را نیز ایجاد کند.

تداخلات:

مصرف این دارو با دارو های افزاینده ی سروتونین (اکثر داروهای اعصاب) ، اپیوئیدها، داروهای ضدمیگرن، داروهای مهارکننده ی سیتوکروم مثل کتوکونازول، اریترومایسین و … و داروهای ضدبارداری ممنوع می باشد.

مقدار مصرف:

برای شروع باید با ۱۰ میلی گرم در روز شروع کرد (صبح ها بعد از صبحانه) و در صورت لزوم می توان تا ۱۵ میلی گرم در روز بعد از ۴ هفته افزایش داد.

*BMI از تقسیم وزن به کیلوگرم به مجذور قد به متر محاسبه می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha