یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 32594

معمولا شهریورماه كه به نیمه می‌رسد بحث آنفلوانزا و واكسن آن به یك موضوع همه‌گیر تبدیل می‌شود. اگر بخواهیم در رابطه با آنفلوانزا و روش‌های پیشگیری و درمان آن صحبت كنیم در ابتدای بحث باید اطلاعات مختصری در رابطه با عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و ویژگی‌های آن داشته باشیم.

سلامت نیوز :معمولا شهریورماه كه به نیمه می‌رسد بحث آنفلوانزا و واكسن آن به یك موضوع همه‌گیر تبدیل می‌شود. اگر بخواهیم در رابطه با آنفلوانزا و روش‌های پیشگیری و درمان آن صحبت كنیم در ابتدای بحث باید اطلاعات مختصری در رابطه با عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و ویژگی‌های آن داشته باشیم.

ویروس‌هایی كه در دستگاه تنفسی فوقانی، یعنی بینی، حلق، نای و نایژه‌ها موجب عفونت می‌شوند، بسیار متعدد و متنوع هستند. هر سال در فصل سرما حدود 200 نوع ویروس در فضای كشور پراكنده می‌شوند كه برخی از آنها مانند رینوویروس‌ها، آدنوویروس‌ها، كروناویروس‌ها و ویروس‌های پارآنفلوانزا علایمی ایجاد می‌كنند كه به نام سندروم سرماخوردگی مشهور است.

آنفلوانزا به وسیله ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود كه خود سه نوع A، B و C دارد. این ویروس در دستگاه تنفس می‌تواند گرفتاری‌های متعددی را از برونشیت آنفلوانزایی گرفته تا گرفتاری دستگاه تنفس تحتانی به بار بیاورد. در واقع سرماخوردگی و بیماری آنفلوانزا عوامل ایجادكننده متفاوتی دارد و علایم بالینی آنها هم با یكدیگر فرق دارد. سندروم آنفلوانزا یك دوره نهفتگی یك تا سه روزه دارد كه پس از این مدت فرد به تب بالا (گاهی تا 41 درجه سانتی‌گراد)، لرز، سردردهای شدید به‌ویژه در ناحیه پیشانی و دردهای عضلانی مبتلا می‌شود. همچنین سوزش چشم، اشك‌ریزی و دردهای كره چشم از علایم دیگر آن است. علایم دستگاه تنفس فوقانی با سرفه، گلودرد و گرفتگی بینی ظاهر می‌شود. بدن‌درد در این بیماری گاهی آنقدر شدید است كه فرد را محدود كرده و مانع فعالیت‌های اجتماعی او می‌شود. دیده شده فردی كه مبتلا به آنفلوانزاست، اگر زودتر از دوره نقاهت به كار خود برگردد تا 50درصد افت عملكرد خواهد داشت. یكی از علایم دیگر بیماری كه در حقیقت عارضه آنی بیماری است، گرفتاری دستگاه تنفس تحتانی است كه هم خود ویروس می‌تواند آن را ایجاد كند و هم می‌تواند زمینه‌ساز بروز عفونت ثانویه با عوامل میكروبی شود، اما سرماخوردگی هرگز این علایم شدید را ندارد. سرماخوردگی تب بالا ندارد و حداكثر درجه حرارت تا 38 درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود.

 بدن‌درد، كوفتگی و لرز ندارد یا اینكه علایم دردآور كم است، اما گرفتگی بینی و آبریزش بینی دارد و فرد به جای سرفه، عطسه می‌كند.
پیشگیری: بدون تردید تقویت سیستم ایمنی علاوه بر مقابله با بیماری‌های عفونی نظیر آنفلوانزا، حتی می‌تواند شدت آلرژی‌های فصلی را نیز كاهش دهد و در این مسیر تغذیه مناسب و باكیفیت یكی از فاكتورهای اصلی است.

 از آنجا كه تحقیقات حاكی از افزایش سطح پروتئین آلبومین در خون با استفاده مرتب از عصاره نوعی از جلبك‌های سبز به نام «كلرلا» است، استفاده از آن به منظور تقویت سیستم ایمنی به عنوان یك نقطه عطف، مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. ضمن آنكه «كلرلا» حاوی مقدار زیادی بتاكاروتن است كه نقش موثری در جلوگیری از واكنش‌های تخریبی ناشی از فعالیت‌های متابولیكی بدن و عوامل سمی ‌خارجی دارد.

در چنین رویكردی، استفاده از عصاره «كلرلا»، نه‌تنها به منظور بهره‌مندی از مواد مغذی نظیر پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، املاح و بسیاری مواد سودمند دیگر، بلكه برای سود جستن از اثرات بیولوژیك بسیار جالب نظیر توانایی آنان در خارج كردن سموم از بدن، بهبود سوخت‌وساز بدن و تقویت سیستم ایمنی صورت می‌گیرد.

درمان: اما درخصوص درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا باید گفت به شكل معمول، درمان در هر دو این بیماری‌ها نگه‌دارنده و حمایتی است، چون هر دو محدودشونده هستند و فقط طول دوره سرماخوردگی كوتاه‌تر است. در هر دو بیماری، فرد باید مایعات مصرف كند و استراحت داشته باشد و حتما باید روش‌های بهداشت فردی برای جلوگیری از انتشار ویروس‌ها رعایت شود. نكته مهم این است كه نه سرماخوردگی و نه آنفلوانزا در سیر درمانی نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیكی ندارند. برخلاف تصور عموم، آنتی‌بیوتیك‌ها نه در تخفیف علایم و نه در كوتاه كردن دوره این بیماری‌ها هیچ جایگاهی ندارند.

فقط اگر آنفلوانزا موجب ایجاد عفونت میكروبی ثانویه شود، آنتی‌بیوتیك ضد همان میكروب‌ها تجویز می‌شود.
واكسیناسیون علیه آنفلوانزا: یكی از ویژگی‌های ویروس آنفلوانزا این است كه هر سال نسبت به سال قبل تغییراتی می‌كند و اگر جامعه از ایمنی مناسبی برخوردار نباشد، ویروس جدید می‌تواند بیماری مشابه ایجاد كند.

 بنابراین واكسن آنفلوانزا مانند واكسن‌های دیگر نیست كه سال‌های متمادی بتواند سطح ایمنی ایجاد كند، بلكه هر سال بر مبنای ویروس در گردش سال گذشته، واكسن جدید ساخته می‌شود. واكسن تاریخ‌دار است و بعد از گذشت تاریخ، دیگر قابل مصرف نیست.

 در رابطه با گروه‌های در معرض خطر باید گفت سردسته گروه هدف واكسیناسیون آنفلوانزا، سالمندان هستند كه به لحاظ علمی به افراد بالاتر از 50 سال گفته می‌شود.

 دسته دوم بیماران قلبی و ریوی هستند. زنان بارداری كه سه ماه دوم یا سوم بارداری آنها با فصل آنفلوانزا تلاقی می‌كند هم جزو كاندیداهای دریافت واكسن هستند، البته تزریق واكسن در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود.

كودكان از شش ماه تا پنج سال امروزه به شكل مستقل یك گروه هدف تعریف می‌شوند، زیرا رفتار آنفلوانزا در آنها مانند سالمندان است و نیاز به بستری پیدا می‌كنند. گروه دیگری كه امروزه تاكید زیادی درباره آنها می‌شود، كاركنان بخش‌های بهداشتی و درمانی هستند یعنی پزشكان، پرستاران، بهیاران و تكنسین‌هایی كه در مراكز بهداشتی و درمانی به بیماران پرخطر دیگر خدمات ارایه می‌كنند.
منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha