یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 32596
سلامت نیوز: معاون آموزشی مركز ملی مطالعات اعتیاد نحوه عملكرد مناسب همسران معتاد در رابطه با شوهرشان را تشریح كرد و گفت: مهمترین اقدام همسران معتاد پیاده كردن تكنیك های راغب سازی معتاد برای ورود به سمت درمان است.

 آذرخش مكری در گفت‌وگو با فارس؛ درباره  همسران معتاد چگونه باید با شوهر معتاد خود رفتار كنند اظهار داشت: به این موضوع باید به صورت سیستماتیك و قانونمند نگاه شود كه به طور كلی چند حالت مختلف وجود دارد.

وی افزود: این موضوع 3 حالت دارد و در هر 3 حالت، همسر مطمئن است كه شوهرش معتاد است ولی در حالت اول شوهرش مطلقا قبول ندارد؛ در حالت دوم شوهر قبول دارد اما نیازی به تغییر نمی‌بیند و می‌گوید كه "من همینم می‌خواهی بخواه و نمی‌خواهی نخواه" و در حالت سوم شوهرش قبول دارد اما مردد است كه به سمت درمان برود یا نه.

مكری تصریح كرد: برای حالت های یك و دو متخصصان معتقدند بهترین نظامی كه می‌تواند جواب دهد نظام راغب‌سازی است كه بیمار را بر اساس آن به سمت پذیرش درمان هل می‌دهند.

وی اضافه كرد: این نظام حساب و كتاب دارد و قانونمند است و اینجوری نیست كه بگویند باید به زور، معتاد را به سمت درمان برد یا معتاد را فریب دهند یا برای معتاد كمین بگذارند و در نهایت كارهای محرمانه انجام دهند مثلا در چایش چیزی بریزند لذا باید از هر گونه نقش بازی‌كردن خودداری كرد و باید با فرد به طور مستقیم رو در رو شد و مشكلات را گفت.

مكری یادآور شد: در حالت‌های یك و دو مقابله به صورت مستقیم است یعنی به فرد گفته می شود كه "تو این مشكلات را داری و ما می‌خواهیم این مشكلات حل شود". در اینجا بسیاری از همسران می‌گویند كه این حرف‌ها را می‌زنیم اما قبول نمی‌كند و در این شرایط باید از تكنیك‌های راغب‌سازی استفاده شود.

معاون آموزشی مركز ملی مطالعات اعتیاد ادامه داد: برای راغب سازی باید افراد مهم و مؤثر درجه یك فرد به عنوان مثال برادر، خواهر، فرزندان و پدر و مادر را برای اعمال فشار همه جانبه متحد و بسیج كرد. دومین كار این است كه به بیمار گفته شود اگر اقدام درمانی انجام ندهد یكسری مجازات‌ها و تحریم‌ها از طرف خانواده برای او در نظر گرفته می‌شود.

مكری تصریح كرد: این تحریم‌ها می‌تواند مالی، معاشرتی و حتی تهدید به مدتی متاركه توسط همسر باشد كه البته همه افراد مؤثر باید روی این شرایط متفق‌القول باشد. یعنی وقتی گفته می‌شود دیگر ماشین در اختیارش نمی‌گذاریم یا به او كمك مالی نمی‌كنیم همه باید آن را قبول كنند و به انجام آن پایبند باشند.

 وی افزود: اصل بعدی در راغب سازی این است كه برای بیمار راه‌حل‌هایی قرار دهند كه اگر می‌خواهد این مجازاتها را نبیند راه‌حل‌ آن این است كه به كلینیك‌ها مراجعه كرده و درمان شود لذا به نظر می‌رسد مهمترین اقدام اطرافیان این است كه فشار حساب‌شده، همه جانبه، مستقیم و پلكانی انجام دهند.

مكری گفت: البته این كار خیلی ظرافت دارد و باید در آن دقت زیادی صورت گیرد لذا توصیه می‌شود به مشاور روانشناس مراجعه كنند كه مدل‌های راغب‌سازی را یاد بگیرند.

وی یادآور شد: در مدل اول و دوم معمولاً در ابتدای كار از طرف بیمار مخالفت‌های صورت می‌گیرد اما بیمار وقتی می‌بیند همه با هم یك حرف را می‌زند و یكسری خواسته‌های حساب‌شده، نه دیمی، را دارند خسته می‌شود و با خود می‌گوید كه نمی‌ارزد این همه فشار را تحمل كند لذا بیشتر افراد راه منطقی را پیش می‌گیرند.

مكری اضافه كرد: در حالت سوم كار راحت است چرا كه بیمار علاقه‌مند به پذیرش درمان است كه در اینجا داشتن نقش حمایتی و تأیید‌كننده مهم است یعنی وقتی بیمار وارد درمان می‌شود همسرش باید تمام و كمال او را هدایت كند چرا كه هر قدمی كه برای درمان بر می‌دارد برای آینده مشتركشان بهتر است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha