سلامت نیوز: عضو كمیسیون بهداشت مجلس گفت: نظام سلامت كشور با 2 مشكل اساسی مواجه است اول اینكه بودجه‌های مصوب به موقع پرداخت نمی‌شود و دوم اختلاف بین وزارت بهداشت با وزارت كار، تعاون و رفاه كه برای حل آنها طرح بازگشت بیمه‌ها به وزارت بهداشت و انتقال اختیار تأمین بودجه از معاونت ریاست جمهوری به وزارتخانه‌ها مطرح است.
 علیرضا مرندی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: با توجه به قانون بسیار خوب توسعه پنجم و بندهای مترقی كه در بخش سلامت آن دیده شده است انتظار و توقع مجلس از وزارت بهداشت بسیار بالاست و به نظر من زمینه كار به جز تأمین بودجه فراهم است و اگر دولت بودجه‌های مصوب را به موقع تخصیص دهد وزارت بهداشت هیچ كم و كسری برای كار ندارد.

وی ادامه داد: اما متأسفانه دولت در پرداخت به موقع بودجه‌های مصوب به وزارت بهداشت درست عمل نمی‌كند، یك نمونه آن 3 میلیارد دلاری است كه باید از درآمد مازاد نفت در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد و اكنون بیش از 5 ماه از سال گذشته و هنوز ریالی از این بودجه به وزارت بهداشت پرداخت نشده است و اگر بیش از این تأخیر شود واقعاً دیر می شود و وزارت بهداشت و ما نمایندگان كمیسیون بهداشت و درمان مجلس باید تلاش كنیم كه این اتفاق نیفتد.

وزیر اسبق بهداشت و درمان افزود: مسئله مهم دیگر ناهماهنگی بین وزارت كار، تعاون و رفاه با وزارت بهداشت است كه واقعاً مشكل آفرین شده است، علت آن هم این است كه در مسائل مهم مانند پیاده كردن طرح پزشك خانواده 2 جور تصمیم می گیرند در حالی كه یك وزارتخانه به عنوان متولی سلامت باید تصمیم بگیرد و اجرا كند.

وی اضافه كرد: در زمانی هم كه بنده وزیر بودم تمام این بخش‌ها اعم از بهزیستی، تأمین اجتماعی و بیمه‌های درمانی در وزارت بهداشت بود اما اكنون ناهماهنگی‌ها واقعاً مشكل ساز شده است و مهمترین آن بر زمین ماندن اجرای طرح مهم پزشك خانواده است كه اصلاح نظام سلامت كشور به اجرای این طرح وابسته است اما متأسفانه ناهماهنگی بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه سابق و اخیراً كار، تعاون و رفاه به اجرای این طرح آسیب جدی زده است.

مرندی گفت: برای حل این مشكلات دو طرح مهم در بین نمایندگان كمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح است اول اینكه برای حل مشكل تأخیر در پرداخت بودجه وزارتخانه‌ها از جمله وزارت بهداشت اختیار معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری كه مسئول تخصیص اعتبارات است با مصوبه مجلس گرفته شود و به وزارتخانه‌ها داده شود تا دیگر، دستگاههای اجرایی برای دریافت بودجه‌های قانونی‌دستشان جلوی این معاونت دراز نباشد و اعتبارات به موقع تأمین شود.

وی افزود: دوم اینكه اگر اختلافات بین وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعی به سرعت حل نشود، طرحی به مجلس ارائه خواهیم كرد كه بیمه‌های سلامت و درمانی كشور مانند گذشته به وزارت بهداشت منتقل شوند، كاری كه باید سالها پیش انجام می‌شد و من می‌دانم كه اكثر نمایندگان كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بنده هم عقیده هستند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطر نشان كرد: البته در جلسه‌ای كه با وزیر جدید كار، تعاون و رفاه اجتماعی داشتیم به وی تذكر دادیم كه شما كارها و مسئولیت‌های سنگینی به عهده دارید باید تشكیلات وزارتخانه جدید را كه ماحصل ادغام 3 وزارتخانه است، بنویسید و اجرا كنید، این كارها وقت زیادی از شما می‌گیرد و ممكن است مسائل سلامت مردم بر زمین بماند البته آقای شیخ الاسلامی قول داد كه نگذارد این اتفاق بیفتد و ما منتظریم ببینیم كه قول ایشان عملی می‌شود یا نه.

وی تأكید كرد: به همین علت فرصتی به وزارت جدید كار، تعاون و رفاه اجتماعی دادیم كه مشكلات و اختلافات قدیمی با وزارت بهداشت را حل كند در  غیر این صورت مجلس برای بازگشت بیمه‌های سلامت به وزارت بهداشت وارد عمل می‌‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha