سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور بر ضرورت افزایش مشارکت‌های مردمی و بخش غیردولتی در امور مختلف حوزه سلامت، تأکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دکتر سیدشهاب‌الدین صدر، در مراسم بهره‌برداری از ساختمان اداری نظام پزشکی شهرستان لنگرود گفت: علوم پزشکی کشور چه از نظر کمی و چه کیفی رشد بسیار قابل توجهی را پس از انقلاب اسلامی داشته است اما متأسفانه اعتبارات حوزه سلامت همپای رشد جمعیت و افزایش کمیت، تنوع و کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی افزایش نیافته است به طوری که در حال حاضر مردم به جای این که 30 درصد از هزینه‌های حوزه سلامت را از جیب خود بپردازند، حدود 60 درصد از آن را پرداخت می‌کنند و در این زمینه دچار مشکل و سختی می‌شوند.

وی افزود: رشد علوم مختلف در زمینه‌های پزشکی و ابداع روش‌ها و ساخت دستگاه‌های جدید و پیشرفته، باعث ایجاد مطالبات جدید و متنوع درمانی در مردم شده که باید به درستی به این مطالبات پاسخ داد و در میزان و کیفیت خدمات حوزه سلامت توزیع عادلانه و قابل دسترس برای عموم مردم کشور را مد نظر قرار داد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر ضرورت افزایش مشارکت‌های مردمی و بخش غیردولتی در امور مختلف حوزه سلامت، اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی به عنوان یک سازمان غیردولتی و مردمی، مطابق با قانون تشکیل این سازمان می‌تواند برخی از امور حاکمیتی در حوزه سلامت را بر عهده بگیرد و در حال حاضر صدور پروانه‌های فعالیت اعضای جامعه پزشکی از نمونه‌های موفق واگذاری این امور به بخش غیر دولتی است به طوری که کلیه اعضای جامعه پزشکی در 70 شهر و شهرستان کشور می‌توانند در مدت کمتر از 5 روز پروانه فعالیت خود را دریافت نمایند.

وی اضافه کرد: نگاه حاکمیت به بخش غیردولتی باید مشارکت جویانه و صحیح باشد در حالی که متأسفانه در اکثر نقاط کشور بخش غیردولتی و مشارکت در امور مختلف توسط آنها اصلاً وجود خارجی ندارد. اصل 44 قانون اساسی باید با جدیت بیشتری مورد توجه و اجرا قرار گیرد.

دکتر صدر، با اشاره به سلب اختیار تعرفه‌گذاری سازمان نظام پزشکی در قانون برنامه پنجم توسعه کشور، عنوان کرد: امسال سازمان نظام پزشکی در بحث تعرفه گذاری خدمات درمانی بخش غیردولتی آسوده خاطر بود چرا که از طرفی دیگر اتهاماتی نظیر جانبداری از جامعه پزشکی و افزایش بی‌رویه تعرفه‌ها متوجه ما نبود و از طرف دیگر دیدیم که دولت ضمن پذیرش تعرفه‌های کارشناسی و دقیق بخش غیردولتی در سال 89 که توسط سازمان نظام پزشکی تعیین و اعلام شده بود درصدی نیز با توجه به رشد تورم به تعرفه‌های سال گذشته اضافه کرده و به عنوان تعرفه‌های درمانی بخش غیردولتی در سال 90 اعلام کرد.

وی تصریح کرد: این پذیرش و استناد به تعرفه‌های اعلام شده از سوی سازمان نظام پزشکی در سال گذشته، بی‌طرفی و کار کارشناسی ما را در تعرفه‌گذاری ثابت کرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی، با بیان اینکه بزرگ‌ترین افتخار جامعه پزشکی خدمت و رسیدگی به مردم و بیماران است، گفت: جامعه پزشکی باید مورد وثوق و احترام جامعه باشد و برای دست یافتن به این هدف، باید طوری رفتار کند که مردم و مسؤولان به جامعه پزشکی اعتماد کامل داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha