سلامت نیوز: رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به تصویب سند راهبردی مبارزه ملی با ایدز در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: هدف نهایی این سند حفظ شیوع HIV در كمتر از 1/0 درصد در جمعیت عمومی كشور است.

دكتر عباس صداقت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصویب سند راهبردی مبارزه ملی با ایدز در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، گفت: این سند به صورت ملی بوده و در قالب برنامه استراتژی پنج ساله از سال 89 تا 93 تدوین شده است.

10 راهبرد و 75 هدف اختصاصی در سند راهبردی مبارزه ملی با ایدز

وی گفت: در سند راهبردی مبارزه ملی با ایدز10 راهبرد پیش‌بینی شده و این سند 75 هدف اختصاصی را دنبال می‌كند. هدف نهایی این سند نیز حفظ شیوع HIV در كمتر از1/0 درصد در جمعیت عمومی كشور است. بر این اساس اگر طی برنامه پنج ساله شیوع HIV در جمعیت عمومی كشور در این میزان نگاه داشته شود در واقع توانسته‌ایم از وقوع موج سوم این بیماری به طریقی پیشگیری كنیم.

 پیگیری برنامه‌های كاهش آسیب در برنامه سوم كشوری مبارزه با ایدز

دكتر صداقت گفت: در سند راهبردی مبارزه ملی با ایدز برنامه‌های كاهش آسیب باید با شدت و كیفیت بیشتری نسبت به برنامه دوم پیگیری شود. این سند بر پیگیری مصرف كنندگان تزریقی مواد مخدر، زندانیان و همسران آنها تاكید دارد. همچنین این سند تاكید دارد كه طبق برنامه دوم مبارزه با ایدز، داروهای اساسی بیماران و نظام مراقبت بیماری‌ها تامین شود.

 تاكید سند ملی مبارزه با ایدز بر زنان آسیب‌پذیر، جوانان و نوجوانان و كاهش اثرات زیانبار رفتارهای جنسی پرخطر در سوء مصرف كنندگان روانگردان‌ها

وی ادامه داد: در سند ملی مبارزه با ایدز بر زنان آسیب پذیر، جوانان و نوجوانان، كاهش اثرات زیانبار رفتارهای جنسی پرخطر در سوءمصرف كنندگان مواد روانگردان و آمفتامین‌ها تاكید بیشتری شده است.

 همكاری ستاد مبارزه با موادمخدر، سازمان زندان‌ها، بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش در برنامه سوم مبارزه با ایدز

دكتر صداقت به همكاری تمام سازمان‌های ذینفع در پیگیری سند راهبردی ملی مبارزه با ایدز اشاره كرد و گفت: برنامه سوم مبارزه با ایدز بر اساس همكاری تمام سازمان‌هایی كه به نوعی شریك و ذینفع هستند از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان زندان‌ها، بهزیستی، وزارت آموزش و پرورش و دیگر سازمان‌ها تدوین شده است.

 تدابیر اتخاذ شده برای پایش و ارزشیابی برنامه سوم مبارزه ملی با ایدز

وی با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای پایش و ارزشیابی برنامه ملی مبارزه با ایدز گفت: طبق این سند نظارت و پایش این برنامه برعهده كمیته فنی است كه دبیرخانه آن در وزارت بهداشت است و از نمایندگان تمام سازمان‌های ذینفع این برنامه در این كمیته حضور دارند.

وی در ادامه افزود: هرچند برنامه مبارزه ملی با ایدز هفته گذشته به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی رسید اما اجرای آن از سال 89 آغاز شده است و اكنون منتظر مصوبه هیات وزیران و ابلاغ این سند هستیم.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت در پایان گفت: پس از تصویب این سند با هماهنگی صورت گرفته با استان‌ها نشست جامع با نمایندگان تمام سازمان‌های ذینفع این برنامه در استان‌ها خواهیم داشت.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha