سلامت نیوز: دبیر انجمن پزشكان كودكان ایران گفت: وجود حیوانات خانگی چون گربه، سگ و پرنده‌ها بویژه نگهداری از مرغ عشق در منزل موجب تشدید حساسیت در افراد مبتلا به آسم می‌شود.

دكتر محمدرضا بلورساز در گفت وگو با ایسنا، درباره بیماری آسم گفت: 2 تا 8 درصد كودكان جهان به آسم مبتلا هستند.

وی درباره علت ایجاد آسم توضیح داد: آلرژن‌ها، عامل اصلی ایجاد این بیماری هستند. مواد آلرژن‌ هم در داخل منزل و هم در محیط خارجی وجود دارند.

دبیر انجمن كودكان ایران ادامه داد: افرادی كه زمینه بیماری آسم دارند، ایتوپی نامیده می‌شوند. این افراد دارای زمینه‌های ژنتیكی بروز آلرژی و حساسیت هستند و به محض برخورد با این مواد، علائم آلرژیك در وجودشان ظاهر می‌شود.

وی با تاكید بر این كه مبتلایان به آسم و آلرژی باید از نگهداری وایتكس در منزل خودداری كنند، افزود: مواد شوینده بویژه وایتكس‌ها از جمله آلرژن‌های خطرناك هستند.

به گفته رئیس انجمن فوق تخصصی عفونی كودكان، وجود حیوانات خانگی چون گربه، سگ و پرنده‌ها بویژه نگهداری از مرغ عشق در منزل موجب تشدید حساسیت در افراد مبتلا به آسم می‌شود.

دكتر بلورساز، عامل سوم تشدید آسم را موجوداتی به نام مایت‌ها دانست و گفت: مایت‌ها، انگل‌های بسیار ریزی هستند كه در لباسهای كهنه، فرش، لحاف و تشك می‌توانند وجود داشته باشند و فرد را دچار حساسیت كنند.

وی همچنین دودهای موجود در منزل چون دود اسفند، بوی عود، بوی عنبر، بوی عطر و ادكلن، بوی ناشی از طبخ غذاها و بویژه دود سیگار را تشدید كننده آلرژی معرفی كرد.

این فوق تخصص كودكان با اشاره به این مطلب كه پنجمین فاكتور تشدید كننده آسم و آلرژی، مواد غذایی هستند، گفت: خربزه بیش از سایر مواد غذایی، هیستامین دارد. پس از آن بادمجان، ادویه جات مختلف و كاكائوها نیز حاوی مقادیر بالای هیستامین بوده و حساسیت زا هستند به همین علت باید در مصرفشان دقت كرد.

دكتر بلورساز تاكید كرد: البته یك فرد ممكن است به هیچ كدام از این مواد غذایی حساسیت نداشته باشد اما به عنوان مثال تنها به دود سیگار واكنش نشان دهد.

دبیر انجمن پزشكان كودكان، مهم ترین فاكتور آلرژی زای محیط خارجی را هوای آلوده عنوان كرد و گفت: ایران در ردیف آلوده‌ترین كشورهای دنیا قرار دارد و موادی چون دی اكسید كربن و ازت می‌توانند تحریك كننده دستگاه تنفس باشند.

وی افزود: گرد و غبار نیز عامل دیگری است كه به تشدید حساسیت دامن می‌زند. پس از آن كه آلرژن به هر شكلی وارد بدن شد، راه تنفسی تنگ‌تر می‌شود، پس از آن ملتهب شده، ورم می‌كند و ترشحات زیادی در این محل جمع می‌شود. بنابراین راه هوایی انسداد می‌یابد. به عبارتی هوا وارد راه تنفسی می‌شود اما نمی‌تواند خارج ‌شود.

دكتر بلورساز درباره تظاهرات آسم نیز اظهار كرد: خس‌خس سینه، تنگی نفس، سرفه و گاهی كبودی در اثر شدت سرفه‌ها در موارد حاد ابتلا از جمله علائم بروز آسم هستند.

وی تاكید كرد: البته آسم خود مراحل مختلف خفیف، متوسط و شدید دارد و كودكانی كه زمینه آسم دارند حتما باید به پزشك مراجعه كنند.

دبیر انجمن پزشكان كودكان، اجتناب از عوامل تحریك كننده نظیر اجتناب از بیرون بردن كودك مبتلا به آسم در روزهایی كه هوا آلوده است، پرهیز از نگهداری حیوانات خانگی در منزل و عدم استعمال دخانیات در محیط های بسته را مهمترین عامل در جلوگیری از بروز حمله‌های آسمی دانست و گفت: این خانواده‌ها باید بدانند چه عواملی باعث بروز حملات آسمی می‌شود تا كودك خود را از آن مصون دارند.

وی توصیه كرد: پدر و مادرها با معلمان و مسئولان مدرسه نیز باید در این باره صحبت كرده و به آنها سفارش كنند مراقب فرزندشان باشند تا به محض اینكه مشكلی پیش آمد بتوانند به پدر و مادر اطلاع بدهند و یا اینكه بدانند چگونه باید از اسپری‌ها و داروهای مخصوصی كه معمولا باید همراه بچه‌ها باشد در مواقع لازم استفاده كنند.

دكتر بلورساز، همچنین تزریق واكسن بویژه آنفلوآنزا را برای كودك مبتلا به آسم ضروری دانست و عنوان كرد: تغییر جو نیز در این بیماری از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا یكی از علل شایع بروز آسم، عفونت‌های ویروسی و آنفلوآنزا و سرماخوردگی هستند. ویروس‌های مختلف در زمستان موجب عود و شدت یافتن بیماری می‌شوند.

وی اضافه كرد: واكسن آنفلوآنزا برای یك سال، بدن كودك را از ابتلا به این بیماری محافظت می‌كند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha