دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 32625

آیا می‌دانید كه بسیاری از لوازم آرایش‌هایی كه استفاده می‌كنید غیراستاندارد هستند و هیچ سازمانی آن‌ها را موردتایید قرار نداده است؟ اگر باردار هستید خطر نه‌تنها متوجه شماست بلكه سلامت جنین‌تان را نیز به خطر می‌اندازد.

سلامت نیوز: آیا می‌دانید كه بسیاری از لوازم آرایش‌هایی كه استفاده می‌كنید غیراستاندارد هستند و هیچ سازمانی آن‌ها را موردتایید قرار نداده است؟ اگر باردار هستید خطر نه‌تنها متوجه شماست بلكه سلامت جنین‌تان را نیز به خطر می‌اندازد.

سم‌زدایی تعطیل ( اسپری و دئودورانت)

اسپری و دئودورانت ها حاوی ماده‌ای به نام نمك آلومینیوم یا كلروهیدرات آلومینیوم هستند كه باعث بسته شدن منافذ پوست می‌‌شوند. از جمله خطراتی كه این تركیب به وجود می‌آورد این است كه گرچه منافذ پوست را مسدود می‌كند و با این كار جلوی عرق كردن و بوی ناخوشایند را می‌گیرد! طبق آخرین تحقیقاتی كه در این زمینه صورت گرفته، نمك آلومینیوم موجود در برخی دئودورانت‌ها می‌تواند با گیرنده استروژن درسلول‌ها تداخل كرده و باعث ایجاد و رشد سلول‌های سرطان سینه شود.

اگر می‌خواهید صاحب فرزند شوید (رنگ مو)

یكی از تركیبات خطرناكی كه در رنگ مو دیده می‌شود، اترگلیكولاین نوعی حلال و نگهدارنده است. طبق تحقیقات صورت گرفته،رنگ مو می‌تواند به‌راحتی از طریق پوست جذب شده و سبب بروز انواع سرطان‌ها شود. این تركیبات سرطان‌زا می‌توانند در خانم‌های باردار تاثیر مستقیم و خطرناكی روی جنین بگذارند و باعث نارسایی جنین شوند اما درحال حاضر، استفاده از این تركیب در محصولات، ممنوع اعلام شده است.

اگر می‌خواهید نازا نشوید

 لاك ناخن

در مورد لاك ناخن نه‌تنها باید به تركیبات موجود درآن ایراد گرفت بلكه باید دانست كه استفاده بیش از حد از لاك می‌تواند اثر مخربی نیز روی صدف ناخن بگذارد و بستر ناخن را ضعیف كند. یكی از تركیبات خطرناك موجود در لاك، فتالات‌ها هستند. فتالات‌ها نوعی حلال محسوب می‌شوند كه سرطان‌زا و سمی بوده و باعث ناباروری می‌شوند. تحقیقی كه در این زمینه در سال 2005 انجام شد نشان می‌دهد، 95درصد نوزادان هنگام تولد در خون‌شان فتالات وجود داشته كه در اثر تماس مادران‌شان با این تركیب، خطرناك بوده است.

 جذب میكروب روی لب‌های شما

رژ‌لب

یكی از مهم‌ترین تركیبات خطرناك موجود در لوازم آرایش كه به‌وفور در بسیاری از انواع رژلب‌ها دیده می‌شود، لانولین است. لانولین و انواع رنگ‌های دیگر به‌راحتی باعث ایجاد آلرژی و حساسیت به‌خصوص در خانم‌های باردار می‌شوند. لانولین به‌راحتی بسیاری از مواد مضر را جذب كرده و در پوست نفوذ می‌كند. یكی از بدترین ویژگی‌های رژلب این است كه وقتی از آن استفاده می‌كنید خیلی سریع بسیاری از میكروب‌ها و باكتری‌های موجود در هوا را جذب می‌كند و هنگام صحبت كردن یا خوردن این مواد وارد بدن می‌شوند.

آلرژی روی پوست شما

شامپو‌ها

یكی از تركیبات خطرناكی كه در برخی از شامپوها وجود دارد، آلكیلفنول‌هاست. بررسی‌ها نشان داده كه این تركیب می‌تواند، در كار غدد درون‌ریز اختلال ایجاد كند كه نتیجه این اختلال می‌تواند بروز سرطان سینه باشد. از دیگر تركیبات می‌توان به لورملسیولفات سدیم اشاره كرد. این تركیب می‌تواند، لایه محافظ روی پوست را نابود كرده و زمینه‌ساز بروز انواع آلرژی و التهاب روی پوست باشد. این تركیب به‌راحتی در اپیدرم نفوذ می‌كند و باعث ایجاد آلرژی شدید پوستی می‌شود.

 حتما به برچسب تركیبات روی مواد آرایشی دقت كرده و آن را خوب مطالعه كنید. درضمن مقداری از آن را قبل از استفاده كامل روی پوست‌تان تست كنید تا مطمئن شوید آلرژی‌زا نیست. جالب است بدانید، گاهی تركیبات طبیعی و گیاهی نیز می‌توانند آلرژی‌زا باشند و حساسیت‌های پوستی فقط به تركیبات شیمیایی محدود نمی‌شود.

فقط 20  درصد

كرم‌های ضد آفتاب

دی‌‌اكسید تیتان تركیبی است كه به‌وفور در انواع ضدآفتاب‌ها دیده می‌شود. متاسفانه این تركیب جزو مواد سرطان‌زا است و آخرین تحقیقی كه در این زمینه صورت گرفته نشان می‌دهد، این تركیب عامل ابتلا به سرطان ریه است و همچنین این تركیب به‌راحتی به داخل پوست نفوذ كرده و از طریق پوست جذب شده و در تمامی ارگان‌های بدن پخش و سرانجام سلول‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد. امروزه مصرف این تركیب با احتیاط صورت می‌گیرد و نباید به بیش از 20درصد برسد.

تخریب‌گر

كرم‌های ضد چین‌و‌چروك

كرم‌های ضدچین و چروك یكی از پرمصرف‌ترین انواع كرم‌ها محسوب می‌شوند.

برخی از این كرم‌ها حاوی میزان بالایی ویتامین A هستند كه بسیار خطرناك است. این میزان بالا می‌تواند، باعث تخریب بسیاری از سلول‌ها شود. همچنین ویتامین A بیش از حد، تاثیر مخربی برجنین می‌گذارد. پس اگر باردار هستید حتما قبل از استفاده از كرم‌های ضدچین و چروك از تركیبات آن مطمئن شده و با پزشك‌تان مشورت كنید.

یك توصیه مهم:

 لوازم آرایشی- بهداشتی را از مراكز معتبر خریداری كنید. لوازم آرایشی- بهداشتی كه در كنار خیابان یا مراكز غیرمعتبر با قیمت‌های ارزان فروخته می‌شوند، قابل اعتماد نیستند. تولیدكنندگان این محصولات از تركیبات ممنوعه كه ارزان‌تر هستند برای ساخت لوازم كمك می‌گیرند و به سلامت مصرف‌كننده توجهی نمی‌كنند!

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha