سلامت نیوز : هنگامی که در آینه به دندان های خود نگاه می کنیم، بیشتر به ظاهر آن توجه می کنیم اما آن چه باید به آن توجه جدی کرد وضعیت لثه هاست. بیماری لثه علاوه بر ایجاد بوی بد دهان با بیماری هایی مانند بیماری قلبی، سقط جنین و ناتوانی جنسی ارتباط دارد. به گزارش «Prevention» بیماری لثه زمانی ایجاد می شود که جرم به دندان ها می چسبد و با ایجاد ناراحتی لثه به التهاب منجر می شود. به طور طبیعی بیماری لثه تا سال ها هیچ علامتی ندارد تا این که با از بین رفتن رباطی که دندان را به استخوان می چسباند، التهاب ایجاد می شود. در این شرایط دندان شل می شود و می افتد مرحله اولیه بیماری لثه خون ریزی و التهاب و تغییر رنگ لثه از صورتی شفاف به کدر است. اگرچه بیماری لثه ممکن است در هر سنی بروز کند اما در افراد مسن که دهانشان بزاق کمتری تولید می کند، بیشتر دیده می شود. زیرا باکتری ها راحت تر به دندان می چسبد. افراد سیگاری، دیابتی و زنان باردار نیز در معرض خطر قرار دارند و ژنتیک نیز نقش مهمی در بیماری آن ها ایفا می کند. بیماری لثه را می توان با ۲ بار مسواک زدن دو دقیقه ای در طول روز، برطرف کرد.

در بیماری لثه، باکتری ها از طریق رگ های خونی اطراف دندان وارد جریان خون می شود و به تمامی بدن راه پیدا می کند. این جریان واکنش های زیادی را به وجود می آورد که به التهاب منجر می شود.

*آرتریت؛
مبتلایان به آرتریت روماتوئید نسبت به افراد سالم ۸ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری لثه قرار دارند. درمان بیماری لثه علایم آرتریت روماتوئید را بهبود می بخشد. باکتری های موجود در لثه واکنش سیستم ایمنی را به دنبال دارد که آرتریت را تحریک می کند.

*برونشیت
: محققان ارتباط بین عفونت های تنفسی و بیماری لثه ای را پیدا کرده اند. باکتری ها در پایه دندان جمع می شود و از طریق استنشاق به ریه ها سرایت می کند. این امر در نهایت به عفونت یا تشدید ناراحتی ریه منجر می شود.

*بیماری قلبی: بیماری لثه، احتمال خطر بروز بیماری قلبی عروقی را ۲ برابر می کند. سال گذشته، محققان اسکاتلندی دریافتند، مسواک زدن روزی ۲ بار خطر بروز بیماری قلبی را کاهش می دهد. باکتری ها به طور مستقیم در دریچه قلب عفونت ایجاد می کند. پزشکان قبل از جراحی دریچه، از بیمار می خواهند تا هر نوع بیماری لثه ای را درمان کند تا خطر عفونت بعدی کاهش یابد.

*دیابت؛ بیماری لثه علایم دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. بررسی محققان انگلیسی نشان می دهد درمان بیماری لثه و کاهش التهاب اطراف دندان ها در کاهش ناراحتی هایی چون ناراحتی چشم موثر است. التهاب دهان تاثیرگذاری انسولین را از حد طبیعی کمتر می کند. درمان و معالجه بیماری لثه، میزان قند خون را به حالت طبیعی بر می گرداند.

*اختلال حافظه ای:
محققان از دانشگاه کلمبیا داوطلبان زن و مرد بالای ۶۰ سال را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند افرادی که دچار بیماری لثه، عقب رفتن لثه و شل شدن دندان شده بودند با مشکل حافظه رو به رو شده اند . بیماری لثه به التهاب در مغز منجر و باعث تولید نوعی پروتئین می شود که به سلول های مغز حمله می کند.

*تاخیر در بارداری
؛ محققان استرالیایی دریافتند، زنانی که به بیماری لثه مبتلا هستند، نسبت به دیگران دیرتر باردار می شوند باکتری هایی که باعث بیماری لثه می شود ، در جداره رحم التهاب ایجاد می کند. بیماری لثه به افزایش تولد زودرس و سقط جنین نیز ارتباط داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha