دادیار انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران گفت: تا زمانی که تعرفه‌های نظام سلامت واقعی نشوند، وضعیت اسف‌بار دریافت زیرمیزی در جامعه پزشکان به قوت خود باقی می‌ماند.

سلامت نیوز : دادیار انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران گفت: تا زمانی که تعرفه‌های نظام سلامت واقعی نشوند، وضعیت اسف‌بار دریافت زیرمیزی در جامعه پزشکان به قوت خود باقی می‌ماند. در برنامه پنجم توسعه نیز بر واقعی شدن تعرفه‌ها و بررسی آن توسط دولت تاکید شده است اما وزارت بهداشت تاکنون اقدام مناسبی انجام نداده است.

دکتر "محمدمهدی قیامت" در گفتگو با سینانیوز تاکید کرد: «تا زمانی که وزارت بهداشت تصمیم دارد پزشکان یارانه درمان بپردازند، پدیده دریافت زیرمیزی توسط این قشر نه قابل برخورد است نه قابل پیشگیری. چنین رویه‌ای که دولت، سوبسید درمان را از پزشکان بگیرد در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد.»
دادیار انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران همچنین در پاسخ به اینکه «آیا تصمیم وزیر بهداشت مبنی بر اخراج پزشکان زیرمیزی‌بگیر در کاهش این پدیده اثرگذار است؟»، گفت: «مجموعه تصمیم‌های بخش نظارتی وزارت بهداشت به صورت غیرعلنی به پزشکان اجازه می‌دهد زیرمیزی دریافت کنند. به عنوان مثال در شهرستان دماوند یک پزشک جراح زیرمیزی دریافت می‌کرد که با شکایت مردم، اخراج شد اما بنا بر دلایلی نامعلوم، مجددا در‌‌ همان شهر مشغول به کار شد. »
دکتر قیامت افزود:« این مسئله با اخراج پزشک خاطی و برخورد شدید رفع نمی‌شود، چراکه دریافت زیرمیزی به صورت چرخه معیوب در نظام سلامت وجود دارد و تا زمانی که کار فرهنگی و کار‌شناسی روی آن نشود، حل‌شدنی نیست. »
وی همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا دریافت زیرمیزی در سالهای اخیر نسبت به گذشته افزایش داشته است یا خیر؟»، گفت: «آماری از اینکه چه تعداد پزشک زیرمیزی از بیماران دریافت می‌کنند، در دست نیست اما مسلم است که در دو سه سال اخیر، تعرفه‌های درمان، متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته، این در حالی است که تمام هزینه‌های روزمره نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. بنابراین می‌توان گفت به تبع این اتفاق، دریافت زیرمیزی نیز افزایش یافته است.»
دادیار انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور همچنین در مورد اینکه پدیده زیرمیزی در چه مراکزی و توسط کدام گروه از پزشکان بیشتر دیده شده است، افزود: «ابتدا این مسئله در بیمارستان‌های خصوصی زیاد بود اما هم‌اکنون متاسفانه پزشکان مستقر در بخش دولتی از بیماران زیرمیزی دریافت می‌کنند. براساس آمارها هم می دانیم که بیش از ۸۰درصد بیماران در بخش دولتی بستری هستند. »
دکتر قیامت ادامه داد: «طبق ارزیابی‌های انجام شده، پدیده زیرمیزی در میان گروه‌های پزشکی، بیشتر در میان متخصصان و به دلیل درآمد بالای آنان رواج دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha