دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 32631
سلامت نیوز : پزشکان می‌گویند سن بالا باعث می‌شود هنگام وارد شدن ضربه به سر، فرد سریع‌تر دچار خون‌ریزی مغزی شود؛ این احتمالاً همان اتفاقی است که برای «عطا‌الله بهمنش» 86 ساله افتاد.

«مهدی امینی‌خواه»، از پیشکسوتان تئاتر ایران نیز 3 سال پیش در سن 88 سالگی به دنبال ضربه‌مغزی، احتمالاً به همین دلیل درگذشت اما خون‌ریزی مغزی فقط به این دلیل و فقط در این سن رخ نمی‌دهد. ضعیف بودن دیواره سرخرگ‌ها نیز یکی از علت‌هایی است که می‌تواند باعث شود فرد به راحتی دچار خون‌ریزی مغزی شود.

اتفاقی که برای «شارون استون»، هنرپیشه آمریکایی هم در سن 43 سالگی افتاد، او علایم بیماری‌اش را این‌طور توصیف می‌کند: «ناگهان درد شدیدی در سمت چپ سرم احساس کردم، فکر کردم سرم دارد می‌ترکد. درد آنقدر شدید بود که نمی‌توانستم از جای خود حرکت کنم و روی مبل افتادم. با همسرم که خارج از شهر بود، تماس گرفتم و به او گفتم فکر کنم دچار سکته مغزی شده‌ام.»

«نتاشا ریچاردسون»، بازیگر هالیود و همسر «لیام نیسون»، هنرپیشه معروف بریتانیایی هم در 45 سالگی به دنبال یک سانحه هنگام ورزش اسکی از ناحیه سر دچار آسیب‌ شد. شدت این آسیب و خون‌ریزی مغزی او به حدی بود که 2 روز بعد از این حادثه، جان سپرد.

«رو مک‌کلان‌هان»، بازیگر سریال تلویزیونی «دختران طلایی» و برنده جایزه معتبر «امی» سال گذشته در سن 76 سالگی به دلیل خون‌ریزی مغزی درگذشت.

خون‌ریزی مغزی «استوارت سات‌کلیف»،‌هنرمند اسکاتلندی و نوازنده باس که مدتی با گروه «بیتل‌ها» همکاری داشت، در سن 21 سالگی او را به کام مرگ فرستاد.

یکی از مهم‌ترین علت‌های خون‌ریزی مغزی، سکته مغزی است. چهره‌های مشهور زیادی به این دلیل جانشان را از دست داده‌اند. اافرادی چون روینستون چرچیل»، نخست وزیر اسبق انگلیس؛ «ژوزف استالین»، رهبر روسیه، «ریچارد نیکسون»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و همسرش «پت نیکسون»، «جرالد فورد» و «توماس جفرسون»، روسای جمهور اسبق آمریکا؛ «چارلز دیکنز»، نویسنده انگلیسی؛ «فدریکو فلینی»، کارگردان مشهور ایتالیایی؛ «کرک داگاس»، هنرپیشه آمریکایی؛ «کری گرانت؛ هنرپیشه انگلیسی؛ «الیزابت تیلور» و همسرش «ریچارد برتون»، هنرپیشه بریتانیایی؛ «برت لنکستر»، هنر‌پیشه آمریکایی؛ «پرنسس میچیکو»، پرنس ژاپن؛ «بیژن پاکزاد»، طراح لباس ایرانی - آمریکایی؛ «هاگ رودام»؛ پدر «هیلاری کلینتون»؛ و «تدویلیامز» اسطوره بیسبال این تجربه تلخ را از سر گذرانده و بعضی نیز به همین دلیل جان باخته‌‌اند.

متأسفانه سکته مغزی پیر و جوان نمی‌شناسد و گاهی حتی برای جوان ورزشکاری مانند «مهیار علیزاده‌نیا» فوتبالیست جوان خوزستانی که در تیم جوانن نفت اهواز بازی می‌کرد، نیز رخ می‌دهد. ماه گذشته این فوتبالیست 18 ساله ناگهان پس از تمرین‌های ورزشی، دچار سکته مغزی شد و بعد از 3 روز مانده در وضعیت کما درگذشت.

شاید «رزیتا غفاری»، یکی از خوش‌شانس‌ترین افرادی باشد که بعد از ضربه به سر از خون‌ریزی مغزی جان سالم به در برد. این بازیگر 39 ساله زمانی که فقط 4 سال داشته، بر اثر پاره شدن طناب تابی که در حیاط منزل بر آن سوار بوده است، با شدت و سرعت زیادی با سر به داخل استخر خالی از آب سقوط می‌کند، اما خوشبختانه بعد از 3 روز ماندن در کما از این وضعیت خارج می‌شود و تا امروز کاملاً سالم است.
منبع:هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha