سلامت نیوز: دبیر انجمن داروسازان گفت: قیمت دارو در ایران بسیار پایین است و همین امر باعث شده كه در صنعت داروسازی چندان به فكر نوآوری و تحقیقات بالینی نباشیم و این مورد از جمله اشكالات صنعت داروسازی ایران محسوب می‌شود.

دكتر مهدی سجادی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: عرصه رقابت در صنعت داروسازی نداریم با این حال تولید و فرمولاسیون صنایع داروسازی ایران از نظر كیفی با محصولات خارجی قابل قیاس است.

وی با بیان اینكه مشكلاتی در صنعت داروسازی، توزیع دارو و داروخانه‌ها وجود دارد، گفت: با وجود تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، داروسازان با جدیت در تلاش برای تهیه مواد اولیه داروها هستند ولی با مشكلاتی در زمینه تامین ارز مورد نیاز و افزایش هزینه‌های كارخانه‌ها مواجه هستند.

سجادی با اشاره به وضعیت داروخانه‌ها اظهار كرد: صندوق‌های بیمه‌گر با تاخیر، مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت می‌كنند از سوی دیگر حذف بخشی از یارانه‌ حامل‌های انرژی باعث افزایش 25 تا 40 درصدی قبوض برق و گاز داروخانه‌ها شده است اما در این زمینه داروخانه‌ها هیچ حمایتی نمی‌شود.

وی تاكید كرد: سود دارو در ایران بسیار پایین است و تسهیلات بانكی كه به این بخش به عنوان یك بخش خدماتی اختصاص می‌یابد، سود بالایی دارد. در نهایت این گونه مشكلات اقتصادی باعث ایجاد وقفه در خدمات رسانی داروخانه‌ها شده است.

دبیر انجمن داروسازان افزود: در هر داروخانه مسئول فنی داروساز حضور دارد. همین امر از ابتلای بیماران به عوارض جانبی داروها پیشگیری می‌كند بنابراین هویت مسئول فنی در داروخانه‌ها به هیچ وجه نباید زیر سوال برود و ارایه خدمات فنی داروسازان لازم است با جدیت پیگیری شود. مسئول فنی داروخانه‌ها باید تعرفه دارویی را مطالبه كند اما با حذف تعرفه به سمت داروخانه‌های فاقد مسئول فنی پیش می‌رویم.

سجادی درباره وضعیت فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی گفت: هزار نفر از داروسازان در دانشكده‌های داروسازی فعالیت می‌كنند و حدود 14 هزار نفر هم در این رشته فارغ التحصیل شده‌اند كه مشغول به كار هستند. فارغ التحصیلان رشته داروسازی چشم انداز روشنی دارند چون آنان در عرصه‌های مختلفی مانند صنایع دارویی، شركت‌های توزیعی و وارداتی و داروخانه‌ها می‌توانند فعالیت كنند البته لازم است مسئولان از سیستم دارویی كشور بیشتر حمایت كنند تا فارغ التحصیلان داروسازی با انگیزه بیشتری وارد عمل شوند.

وی تاكید كرد: داروسازان در دوره‌های مختلف علیرغم تحریم‌ها و مشكلات در بخش‌های مختلف اجازه نداده‌اند مردم در زمینه دارو با مشكلی مواجه شوند.

سجادی در پایان با بیان اینكه دستاوردهای خوبی در زمینه صنعت دارویی داشته‌ایم،گفت: ایران در زمینه داروسازی جزو كشورهای برتر منطقه محسوب می‌شود بگونه‌ای كه سال گذشته سازمان جهانی بهداشت برای نخستین بار مجوز تولید و توزیع واكسن‌هایی مانند واكسن‌های آنفلوانزا و هپاتیت را در منطقه به ایران داد و تمام مراحل تولید و كیفی این واكسن‌ها داخل كشور انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha