سلامت نیوز: رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: پس از گذشت شش سال از سرشماری وضعیت سلامت دهان و دندان كودكان كشور، وضعیت سلامت دهان و دندان دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه - كودكان شش ساله - بررسی شد.

محمدحسین خوشنویسان در گفت و گو با ایرنا افزود: معاینه سلامت دهان و دندان همه دانش آموزان در بدو ورود به دبستان در 800 پایگاه با همكاری آموزش و پرورش انجام گرفت و در كنار آن نیز مطالعه بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان این كودكان انجام شد.

وی اظهار داشت: در این مطالعه 20 خوشه 25 نفری از كودكان شش ساله در هر استان و در مجموع یكصد كودك در هر استان مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن در سریع ترین زمان ممكن نیز اعلام خواهد شد.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت خاطرنشان كرد اطلاعات جدیدی از وضعیت سلامت دهان و دندان كودكان در كشور موجود نبود بنابراین، این اطلاعات جمع آوری شده است تا در ابتدای برنامه پنجم توسعه كشور، برنامه ریزی منسجم تری برای سلامت دهان و دندان كودكان صورت گیرد.

خوشنویسان گفت: در این مطالعه بیشتر وضعیت كلی تعداد دندان های پوسیده دایمی و شیری موسوم به شاخص دی.ام.اف.تی DMFT و dmft، مورد بررسی قرار گرفته است چراكه وجود بیماری های خاص دهانی یا جرم دندانی در كودكان شش ساله بسیار نادر است.

وی با بیان اینكه تداوم پوسیدگی دندان ها موجب بیماری های لثه می شود، افزود: مطالعات پیشین بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان كودكان كشور نشان داده بود كه كودكان كشور تا سه سالگی، دو دندان پوسیده و از سن سه سالگی به بعد دارای پنج دندان پوسیده هستند.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت خاطرنشان كرد هرچند وضعیت سلامت دهان و دندان كودكان كشور ما نسبت به كشورهای منطقه بهتر است اما اگر اقدامی برای بهبود این وضعیت نشود، این كودكان دندان های خود را خیلی زود از دست می دهند.

خوشنویسان گفت: از دست دادن دندان، عوارض متعددی را برای سیستم بدن به همراه دارد و با توجه به اینكه تغذیه یكی از شاخص های اصلی سلامت سالمندان به شمار می رود به این مساله بیش از پیش باید توجه شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha