تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، واردات برخی اقلام دارویی هایتک در پوشش تولید داخلی را قابل قبول ندانسته و معتقدند که می‌بایست نظارت بیشتری بر امر واردات دارو از سوی وزارت بهداشت انجام شود.

تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، واردات برخی اقلام دارویی هایتک در پوشش تولید داخلی را قابل قبول ندانسته و معتقدند که می‌بایست نظارت بیشتری بر امر واردات دارو از سوی وزارت بهداشت انجام شود.
به گزارش خبرنگار مهر، توزیع داروی جدید بیماران ام اس در سطح تعداد محدودی از داروخانه ها به منظور انجام مطالعات بالینی، با واکنشهای متفاوتی از سوی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همراه بوده است.

آرژانتین مقصد مناسبی برای واردات دارو نیست

دکتر سیامک مره صدق در این ارتباط گفت: توزیع دارو در داروخانه برای استفاده عام بیماران که قبلا مطالعات بالینی بر روی آن صورت نگرفته باشد، هیچ توجیهی ندارد.

وی با اشاره به جلسه چندی قبل کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با مدیران وزارت بهداشت، افزود: در آن جلسه دوستان وزارت بهداشت گفتند که اثربخشی و کم خطربودن داروی آرژانتینی در حد داروهای مشابه است و مشکلی ندارد.

مره صدق ادامه داد: ولی ما گفتیم که واردات دارو می بایست از کشورهای صورت بگیرد که در مسائل سیاسی با جمهوری اسلامی ایران دچار مشکل و چالش نباشند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، آرژانتین را مقصد مناسبی برای واردات دارو ندانست و افزود: اما دوستان وزارت بهداشت اصرار داشتند که مراحل استانداردسازی این دارو انجام شده و هیچ مشکلی ندارد.

مره صدق با اشاره به توزیع محدود این دارو در چند داروخانه به منظور انجام مطالعات بالینی، گفت: این موضوع از نظر علمی هیچ جایگاهی ندارد و حتما پیگیری می کنیم و از مسئولان وزارت بهداشت خواهیم خواست نتایج بررسی این دارو که قرار است به صورت عام مصرف شود به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه شود.

حمایت از تولید داخل

دکتر محمدرضا رضایی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به طرح این موضوع در کمیسیون و اظهارات متفاوتی که در رابطه با واردات داروی ام اس از آرژانتین مطرح شد، گفت: در آن جلسه این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که اگر امکان تولید دارویی در داخل وجود دارد از آن حمایت شود و اگر نمی توان آن دارو را تولید کرد، با شرایط خاصی نسبت به واردات دارو اقدام شود.

وی افزود: می بایست واردات دارو از کشورهای صورت بگیرد که ارتباط خوبی با ایران داشته باشند تا بتوانیم مبادله دارویی داشته باشیم.

رضایی با اشاره به ناتمام ماندن جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با مدیران وزارت بهداشت، ادامه داد: در آن جلسه تاکید شد که وقتی یک دارو در داخل تولید می شود نمی بایست واردات بیش از نیاز داخل داشته باشیم.

وی گفت: در آن جلسه معاون غذا و دارو اصرار داشت مطالبی که در جراید و نشریان در خصوص داروی جدید ام اس مطرح شده است، درست نیست. البته حرفهایی دیگری نیز مطرح شد که هنوز جای بحث دارد اما تاکید ما بر این بود که نظارت جدی می بایست در واردات بی رویه دارو داشته باشیم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، توزیع دارو در تعداد محدودی داروخانه به منظور انجام مطالعات بالینی را قابل توجیه دانست و گفت: منظور رئیس سازمان غذا و دارو همین بوده است.

مردم موش آزمایشگاهی نیستند

دکتر علی اصغر حسنی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت حق ندارد یک دارو را به منظور انجام مطالعات بالینی بر روی بیمار توزیع کند، گفت: مگر مردم موش آزمایشگاهی هستند که بخواهند دارو را روی آنها آزمایش کنند.

وی افزود: در جلسه ای که با مدیران وزارت بهداشت داشتیم قرار شد این دارو برای تعدادی محدودی از بیماران که داوطلب می شوند مورد استفاده قرار گیرد.

حسنی ادامه داد: قرار بود بیماران داوطلب به صورت کتبی آمادگی خود را برای دریافت دارو آن هم به صورت رایگان اعلام کنند. نه اینکه بدون اطلاع قبلی، این دارو در سطح داروخانه ها عرضه شود.

نمی دانیم پشت پرده این ماجرا چیست

دکتر حسین حسنی بافرانی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عنوان این مطلب که ما نمی دانیم در پشت پرده این ماجرا چیست، گفت: به بهانه قیمت ارزان، از آمریکای جنوبی دارو وارد می کنیم تا از این طریق داروهای موجود را از پوشش بیمه ای خارج کنیم.

وی با بیان این مطلب که در جلسه با مدیران وزارت بهداشت طرح موضوع کردیم که گزارشهای خوبی از واردات دارو به دست ما نرسیده است، افزود: سازمان غذا و دارو از توان و پتانسیل لازم برای نظارت بر واردات دارو و غذا برخوردار نیست.

حسنی با عنوان این مطلب که هیچ وقت زیربار نمی رویم یک داروی جدید را بر روی اعضای خانواده خودمان آزمایش کنیم، اظهارداشت: بنده اطلاع دارم برخی از دوستان در مجلس به دنبال طرح سئوال در خصوص واردات داروهای هایتک از وزیر بهداشت هستند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با طرح این سئوال که چرا واردات دارو باید از آرژانتین و اروگوئه باشد، افزود: واردات دارو از کشورهای آمریکای جنوبی نیاز به تعمل بیشتری دارد.

حسنی گفت: قرار شد بعد از تعطیلات مجلس جلسه دیگری با مسئولان وزارت بهداشت داشته باشیم و در این مورد بیشتر بحث و تبادل نظر کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha