سلامت نیوز: رئیس انجمن تغذیه ایران با تاكید بر توزیع شیر در مدارس با اصلاح كیفیت و افزایش میزان مواد مغذی موجود در پاكت‌های شیر، گفت: هر واحد شیر باید حداقل یك سوم نیاز بدن به كلسیم را تامین كنند و حاوی مقادیر مناسبی از انرژی و پروتئین باشند.

دكتر مجید حاجی فرجی در گفت وگو با ایسنا، درباره لزوم توزیع شیر در مدارس گفت: توزیع شیر در مدارس از مدت‌ها قبل جزو برنامه‌های درازمدت سیستم بهداشتی و پزشکی کشور بوده است.

وی ادامه داد: همچنان نیز در کمیته‌های کشوری مربوطه، بحث توزیع مجدد شیر در مدارس حتی با وجود حذف یارانه‌ها، مورد تاكید است. البته با اصلاح کیفیت و میزان مواد مغذی موجود در پاکت‌های شیری که هر روز میان دانش آموزان توزیع می‌شود.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور، با بیان این مطلب كه باید در هر واحد شیر و لبنیات كه در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد، حداقل یك سوم كلسیم مورد نیاز بدنشان تامین شود، گفت: علاوه بر این، در هر واحد شیر باید مقداری پروتئین و انرژی وجود داشته باشد تا دانش آموزانی که صبحانه میل نمی‌کنند هم یک وعده غذایی مناسب در اختیارشان قرار گرفته باشد.

وی ادامه داد: پیش از این آزمایشهایی بر روی شیرهای توزیعی صورت گرفت كه مشخص می‌كرد ترکیبات مغذی آنها یعنی هم میزان پروتئین و هم میزان کلسیم آن کافی نبوده است. باید در فرآیند تولید دقت شود که کارخانه‌ها و یا شرکت‌هایی که شیر مدارس را تولید می‌کنند، طبق استانداردهای موجود به ازای هر صد گرم شیر، دقیقا مقدار تعیین شده از مواد مغذی را به كار ببرند.

دكتر حاجی فرجی تاكید كرد: این مسئله در شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت هم اعلام شده، مورد بررسی قرار گرفته و امید است مورد توجه قرار گرفته و رعایت شود.

 تا حد امكان از آبمیوه‌های طبیعی استفاده كنید

این متخصص تغذیه همچنین درباره استفاده از آبمیوه‌های پاکتی نیز گفت: میزان قند موجود در این آبمیوه‌ها بر رویشان نوشته شده است و لازم است مردم قبل از مصرف آن را بخوانند. بویژه افرادی كه بیمار هستند، دیابت دارند و باید به رژیم غذایی خود توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: اما افراد عادی که بیمار نیستند، می‌توانند بر اساس مقدار نیاز روزانه شان، از این محصول غذایی استفاده كنند. البته توصیه ما برای عموم مردم این است كه تا حد امكان از آبمیوه‌های طبیعی استفاده كنند. اما این مسئله هم به این معنا نیست که آبمیوه‌های صنعتی مصرف نشوند بلكه باید دقت کنند میزان مصرف روزانه شان به اندازه تعریف شده برای یک فرد سالم باشد.

 مصرف شیر طعم دار برای افرادی كه طعم شیر را دوست ندارند، مناسب است

رئیس انجمن تغذیه ایران درباره مصرف شیرهای طعم دار نیز عنوان كرد: بسیاری از جوانان و نوجوانان ما به لحاظ طعم خاص شیر، عادت به مصرف آن ندارند. ما ترجیح می دهیم این شیر حتی با طعم میوه استفاده بشود ولی نیاز روزانه شان به شیر تامین شود.

وی ادامه داد: كودك نیاز دارد 2 تا 3 واحد از لبنیات مانند شیر و ماست را روزانه استفاده کنند. بنابراین در صورتی كه آنها تمایل به مصرف لبنیات ندارند، خانواده‌ها می‌توانند از شیرهای طعم دار استفاده کنند زیرا این‌ها اسانس هستند و ضرری برای بدن ندارند.

دكتر حاجی فرجی در پاسخ به این پرسش كه آیا تركیب شیر و موز و نگهداری از آن در دمای بالا می‌تواند موجب بروز عارضه خاصی شود، گفت: شیرموزهای آماده در بسته بندی‌های مناسب و طبق استانداردهای تدوین شده تهیه می‌شوند و تحت نظارت هستند، مشكلی ندارند مگر آن كه به لحاظ وجود مواد افزودنی که برای نگهداری میوه یا شیر استفاده می‌شود، در درازمدت دچار مشکل شوند اما در غیر این صورت مشكلی ندارند.

رئیس دانشكده تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، در پایان پیرو درج مصاحبه‌ای از وی مبنی بر حلال نبودن ماءالشعیرهای وارداتی غیر الكلی، در خصوص ابهام پیش آمده در مورد وجود 0،5 درصد الكل در ماءالشعیرهای داخلی توضیح داد: طبق استاندارد تعیین شده در ایران آن میزان از الکلی که پس از فرآیند تخمیر الکلی باقی می‌ماند، باید صفر درصد باشد كه این گونه نیز هست. اما آن نیم درصدی که به آن اشاره شده بود، مربوط به میزان الکل طبیعی است که در کلیه مواد قندی بویژه آبمیوه‌ها و یا غلاتی مانند جو وجود دارد که الکل طبیعی است و مشکل شرعی ندارد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha