سلامت نیوز: یک متخصص اورولوژی با بیان این كه شیوع سرطان مثانه در مردان و افرادی که سیگار و تنباکو استعمال می‌کنند، بیشتر است، گفت: شایع‌ترین علامت سرطان مثانه وجود خون در ادرار، تکرّر و سوزش ادرار بدون علت است که در صورت مشاهده باید جدی گرفته شده و فرد به پزشک مراجعه کند.

دکتر محمدرضا نوروزی در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: سرطان مثانه یکی از کشنده‌ترین سرطان‌های دستگاه ادرای است که در صورت عدم درمان به موقع ممکن است تومور رشد کرده و به خارج از مثانه گسترش پیدا کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: برخی شغل‌های خاص مانند کارگران صنایع شیمیایی، رنگ و چاپ بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

وی با بیان اینکه تشخیص دقیق سرطان مثانه به آزمایش کامل ادرار فرد بستگی دارد، افزود: آزمایش سیتولوژی ادرار (بررسی سلول‌های موجود در ادرار)، سونوگرافی از شکم و سی تی اسکن از دیگر روش‌های مطمئن برای تشخیص این سرطان محسوب می‌شود.

دکتر نوروزی با بیان این مطلب که راه درمانی این سرطان به میزان پیشرفت آن بستگی دارد، تصریح کرد: در مراحل اولیه بیماری با استفاده از دستگاه سیستوسکوپی (روش بررسی و دیدن مثانه) می‌توان تومورها را در مثانه مشاهده و از آن نمونه برداری کرد و یا آنها را به طور کامل تراشیده و خارج کرد.

این متخصص اورولوژی ادامه داد: در بیمارانی که سرطان مثانه به لایه‌های عمقی رسیده است روش انتخابی درمان برداشتن کامل مثانه است که پس از عمل برای بیمار با استفاده از روده کیسه‌ای به جای مثانه درست می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان پیگیری و کنترل بیماران مبتلا را ضروری دانست و تاکید کرد: بیماران بعد از درمان باید تا 5 سال تحت نظر باشند تا از عود احتمالی این بیماری جلوگیری شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha