دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 32664
سلامت نیوز: افرادی كه نوبت شب كاری دارند،‌ غذاهای چرب و سنگین و پرادویه كه سبب خواب آلودگی و كاهش كارایی می شود، ‌مصرف نكنند.

به گزارش سلامت نیوز، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: در مراكزی كه چند نوبت كاری دارند مانند كارخانه ها، ‌بیمارستان ها و ادارات رعایت نظم در برنامه غذایی روزانه،‌ توزیع مناسب انرژی در وعده های غذایی،‌مصرف غذاهای متنوع با گنجانیدن گروه های غذایی اصلی و توجه به زمان مصرف غذا در كاهش خستگی و بهبود عملكرد كاركنان مؤثر است.

بر اساس این گزارش، بهتر است افراد شب كار وعده اصلی غذای خود را در بعد از ظهر و یك وعده غذایی را در نیمه زمان شیفت میل كنند همچنین در غذای خود گوشت كم چربی به شكل كبابی و یا آب پز،‌ سبزی های تازه و سالاد، نان های سبوس دار،‌حبوبات و ماست كم چرب مصرف كنند.

بنابراین گزارش، این افراد می توانند از انواع مواد پروتئینی مثل گوشت،‌حبوبات،‌تخم مرغ آب پز استفاده كنند همچنین شیر و مواد لبنی كم چرب از جمله ماست، پنیر و كشك نیز علاوه بر تامین املاحی مانند كلسیم و فسفر، ‌از منابع خوب پروتئین به شمار می روند و مصرف غذاهای پروتئینی با افزایش ناقل های شیمیایی سبب افزایش هوشیاری و رفع خواب آلودگی می شوند.

گفتنی است: مصرف یك لیوان شیر كم چرب همراه با دو عدد خرما قبل از خواب در بهبود خواب كاركنان مؤثر است همچنین می توانند در بین دو وعده غذایی میوه مصرف كنند تا ویتامین های مورد نیاز به خصوص ویتامین های B و C كه در كاهش فشار های كاری و استرس سودمندند را به مقدار كافی دریافت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha