در حالی که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز و رییس مركز بهداشت خوزستان معتقد است که شاخص های بهداشتی خوزستان به طور قابل ملاحظه ای ارتقاء یافته است اما با توجه به مشاهدات عینی در روستاها این نگرانی وجود دارد که آیا این شاخص ها در روستاها نیز افزایش یافته است یا خیر؟

سلامت نیوز :هم اکنون در استان خوزستان سه میلیون و 39 هزار و 587 نفر جمعیت شهری و یك میلیون و 234 هزار و 774 نفر جمعیت روستایی زندگی می کنند. هم اكنون 124 مركز بهداشتی شهری، 124 مركز بهداشت روستایی و 833 خانه بهداشت در استان فعال است.

 در حالی که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز و رییس مركز بهداشت خوزستان معتقد است که شاخص های بهداشتی خوزستان به طور قابل ملاحظه ای ارتقاء یافته است اما با توجه به مشاهدات عینی در روستاها این نگرانی وجود دارد که آیا این شاخص ها در روستاها نیز افزایش یافته است یا خیر؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خوزنیوز، بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز و رییس مركز بهداشت خوزستان در برخی نقاط استان از جمله شهرستان اندیكا كه هیچ گاه در طول تاریخ نصف میزان مورد نیاز خود پزشك نداشته است از 18 پزشك مورد نیاز 12 پزشك را دراختیار دارد به همین دلیل خانه بهداشت منطقه سوسن سرخاب در شهرستان اندیکا واقع در شمال استان خوزستان که در مسیر منتهی به استان چهارمحال بختیاری قرار دارد از ابتدایی ترین امکانات بهداشتی حتی برای سرویس دهی به خانوارهای تحت پوشش خود در رنج است.



خانه بهداشت واحدی است که در روستا مستقر می باشد و غالباً چند روستای دیگر را پوشش می دهد . میانگین جمعیت تحت پوشش هر خانه بهداشت ۱۵۰۰ نفر است . بهورزان زن و مرد کارکنان خانه بهداشت را تشکیل می دهند . بومی بودن بهورزان ، ارتباط دائم آنان با مردم ، مبانی ثبت دقیق اطلاعات بهداشتی و نظارت مستمر بر فعالیت خانه های بهداشت از عوامل عمده پوشش مطلوب خانه های بهداشت است . با اینکه وظیفه اصلی خانه بهداشت ، ارائه مراقبتهای اولیه بهداشتی به جمعیت تحت پوشش است اما نتوانسته رضایت روستائیان و عشایر را تامین نماید و باعث نارضایتی افراد شده است.



این خانه بهداشت که علاوه بر آنکه موظف است به ساکنان ثابت 13 روستای اطراف خود و 10 منطقه عشایری سیار خدمات ارائه دهد در مکانی کاملا فرسوده، بدون امکانات و بدون پزشک قرار دارد.

روستاهای ثابت تحت پوشش خانه بهداشت منطقه سوسن سرخاب شامل روستاهای سربازار، سنگ باران، سوخته، دِرد، گل سفید، گلالک، تنگ لایی، بنه عباسعلی، کل مورد، آبچنار، دره کیتایی، بنه محمدعلی، بردبران می شود و این خانه بهداشت همچنین مناطق عشایری همچون آبگرمک، اسپیانه، تلخاب، فتاح، ملا آقا، برآقتاب حیدرقلی، برآفتاب اکبر، کت کیار، چل چل، الگی و چال گوراب را تحت پوشش دارد.

با این حال مسئولین شبکه بهداشت خوزستان اعتقاد دارند که شرح وظایف خانه بهداشت تعریف شده است و بسیاری از انتظارات مردم روستا و عشایر در حوزه وظایف مراکز درمانی است و شامل خانه های بهداشت نمی شود.

خانه بهداشت منطقه سوسن سرخاب به قدری دچار کمبود امکانات است که حتی فاقد دستگاه کلر سنجی و حتی ماده کلر، معلول یُد سنجی، تخت معاینه، ملافه بهداشتی، فاقد هرگونه وسیله نقلیه همچون خودرو و یا موتورسیکلت، برانکارد، ویلچرو... است. دیوارهای این خانه بهداشت ترک برداشته و شوره زده است. بخش عمده ای از مدارک بیماران و خانه بهداشت به دلیل نبود کمد در یخچال نگهداری می شود و وزنه اندازه گیری افراد بزرگسال فاقد عقربه است.
خانه بهداشت منطقه سوسن سرخاب نه تنها فاقد برق کشی، کولر، پنکه و سیستم گرم کننده است بلکه اتاق مخصوص پزشک، تزریقات و بهورز به صورت تفکیک شده نمی باشد.

با اینکه منطقه سوسن سرخاب از جمله مناطق هدف گردشگری استان خوزستان است اما از مرکز درمانی نیز برخوردار نمی باشد و خانه بهداشت آن در صورت نیاز برای ارائه خدمات درمانی سطحی به دلیل نبود هیچ گونه امکاناتی در رنج است. این در حالی است که اگر هر گردشگری در روزهای تعطیل به این منطقه سفر کند و دچار مشکل گردد از معاینه پزشک محروم است و حتی به دلیل نبود بتادین در این خانه بهداشت تمام سِت  ضد عفونی نمی شوند و انبوهی از خاک و لکه بر روی آن نشسته است.
خانه بهداشت منطقه سوسن سرخاب از سال 1373 راه اندازی شد و دکتر کشیک آن هر دو هفته یک بار سه شنبه به این خانه بهداشت می آید و بیماران ثبت نام شده را طی یک یا دو ساعتی که استقرار دارد معاینه می کند. در خانه بهداشت منطقه سوسن سرخاب روستای سربازار گویی رنگ خاک پاشیده اند.



اهالی روستا می گویند یکی از مشکلات همه خانه های بهداشت شهرستان اندیکا این است که تا پیش از این خانه های بهداشت شهرستان اندیکا در حوزه اختیارات شبکه بهداشت شهرستان مسجدسلیمان بوده است و همین موضوع باعث می شد تا تَه مانده اعتبارات به اندیکا اختصاص یابد. حال که مرکز بهداشت اندیکا مستقل شده است امیدوارند که وضعیت موجود ارتقاء یابد.گستردگی دو شهرستان مسجدسلیمان و اندیکا که بیشترین روستاهای کوهستانی را به خود اختصاص داده اند باعث شده مسئولین به طور کامل از شرایط روستائیان و عشایر شهرستان محروم اندیکا با خبر نباشند و حتی مسئولین شبکه بهداشت استان خوزستان و تا پیش از این شهرستان مسجدسلیمان تا مدت های طولانی به خانه بهداشت سوسن سرخاب سرکشی ننمایند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha