سلامت نیوز: افسردگی والدین بر رفتارهای اجتماعی دوران بزرگسالی كودكان تأثیر بسزایی داشته و می تواند آینده آنها را نابود كند.

به عقیده كارشناسان، افسردگی مادر در دوران كودكی فرزندش، بر رفتارهای اجتماعی وی در دوران بزرگسالی تأثیر دارد، اما در مورد پدران، نتایج تغییر روحیه و افسردگی آنها به سرعت روی كودكان مشخص می شود و رشد روانی آنها را دچار اختلال می كند.

پسرانی كه پدرشان مبتلا به افسردگی هستند، دو برابر بیشتر از دختران در دوران پیش از مدرسه دچار اختلالات رفتاری و احساسی می شوند، افسردگی در سنین پایین، علامت افسردگی در دوران بزرگسالی نیست، به همین دلیل است كه توجه كمتری به آن می شود، همچنین شناخت این بیماری در كودكان، تا حدی دشوارتر است.

والدین جوان در صورتی كه برای بار اول صاحب فرزند می شوند، حتما از مشاوران خانواده جهت تثبیت روحی خود كمك بخواهند تا با حفظ بهداشت روانی خود، به كودكشان نیز بیشتر كمك كنند.

كودك افسرده علائم بزرگسالان را دارا نمی باشد، از این رو افسردگی در كودكان می تواند به صورت عصبانیت، تحریك پذیری و گاهی پرخاشگری خود را بروز دهد، به همین دلیل گاهی این اختلال، درست تشخیص داده نشده و یا با علائم دوران بلوغ اشتباه گرفته می شود.

اختلال در خواب كودك یكی از مهمترین علائم افسردگی در كودكان و نوجوانان است، لذا با بروز افسردگی در بزرگسالان، مشكل كم خوابی و در كودكان و نوجوانان مشكل پرخوابی ایجاد می شود، كودكان افسرده به بیداربودن رغبتی نشان نداده و تا نیمه های روز در خواب هستند.

افسردگی از اختلالات نسبتا شایع در سنین نوجوانی و پیش از نوجوانی است. دراین بیماری حتی ممكن است كه شادی و افسردگی با هم همراه باشند و این امر باعث شود كه والدین در تشخیص بیماری با افسردگی روبه رو شوند.

افسردگی مادران باردار، عامل مهمی در ایجاد اختلال در رشد جنین است. زنانی كه در دوران بارداری دچار افسردگی هستند، نه تنها به جنین خود آسیب می رسانند، بلكه فرزندشان بعد از تولد نیز از رشد روانی و جسمی كندتری نسبت به سایر كودكان برخوردار خواهدشد.

احتمال بروز مشكلات رفتاری و ادراكی در كودكانی كه مادرشان دچار افسردگی است، 50 درصد بیشتر از دیگران است، بروز افسردگی در دوران بارداری می تواند در دوران پس از زایمان هم منجر به افسردگی شدید مادر شود و این موضوع احتمال بروز مشكلات در فرزندان را افزایش می دهد، همچنین افسردگی در دوران بارداری به تنهایی می تواند احتمال بروز مشكلات در فرزندان را 34درصد افزایش دهد.

مادرانی كه در هنگام بارداری دچار افسردگی هستند، رفتارهای خشونت آمیز 4برابر بیشتر، فرزندشان را در دوران نوجوانی تهدید می كند. این كودكان همچنین با احتمال بیشتری نسبت به دیگر كودكان ممكن است دست به ارتكاب رفتارهای ضداجتماعی زنند.
    
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha