سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و داروی ایران با اشاره به تولید 70 درصد از محصولات افشانه‌های تنفسی گفت: 30 درصد از این محصولات دارویی از خارج كشور وارد می‌شود و داروهای تنفسی 60 میلیون دلار ارز مصرفی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس احمد شیبانی در همایش دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران برای تولید و جایگزینی افشانه‌های تنفسی غیر فریونی كه امروز (دوشنبه) در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: افتخار داریم به عنوان یكی از نمایندگان وزارت بهداشت و درمان نقش كوچكی را در تولید افشانه‌های تنفسی غیرفریونی داشته باشیم و امیدواریم این نقش شروعی برای فعالیت بهتر در راستای این اقدامات باشد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در راستای بخشی از تعهدات دولت در پروتكل مونترآل و پس از تنظیم سند استراتژی كه بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سازمان حفاظت محیط زیست، UNEDO و شركت سینادارو صورت گرفت عملیات اجرایی را برای تولید افشانه‌های تنفسی آغاز كرد و با تغییر مقررات مجوز‌ها تولید و واردات این دارو اصلاح شد.

شیبانی افزود: در موضوع افشانه‌ها و اسپری‌ها ما بخشی از محصولات را وارد می‌كنیم و بخشی را نیز در داخل تولید می‌كنیم ضمن اینكه دستاوردهای خوبی را در مورد دارو داشته‌ایم و بیش از 96 درصد از داروها را از نظر كمی و كیفی در داخل كشور تولید می‌كنیم.

96 درصد از داروها در داخل كشور تولید می‌شود

رئیس سازمان غذا و داروی ایران عنوان كرد: با همت یك شركت دارویی و وزارت بهداشت تولید افشانه‌های تنفسی غیرفریونی آغاز شده همچنین قبل از انقلاب 25 درصد از داروها در داخل تولید می‌شد و 75 درصد وارد كشور می‌شدند ولی هم‌اكنون این رقم به 96 درصد تولید و 4 درصد واردات رسیده است كه این 4 درصد نیز 35 تا 40 درصد سهم ارزی ما را به خود اختصاص می‌دهد اما در آینده این 4 درصد را به حداقل خواهیم رساند.

وی عنوان كرد: یكی از اقدامات خوبی كه صرفه‌جویی ارزی داشته است تولید افشانه‌های تنفسی بود؛ بیش از 15 سال است كه یك شركت دارویی حدود 70 درصد محصولات افشانه‌های مورد نیاز كشور را تولید می‌كند و 30 درصد را از خارج وارد می‌كند.

شیبانی تأكید كرد: داروهای تنفسی 60 میلیون دلار ارز مصرفی دارد ولی هم‌اكنون ما 100 تن گاز CHC را به صفر رسانده‌ایم ضمن اینكه جایگزینی این گاز اقدام ارزشمندی بوده است.

وی اظهار داشت: ما كماكان این آمادگی را داریم و این كار را وظیفه انسانی و مسئولیت خود می‌دانیم و هر برنامه‌ای كه منجر به حذف آلودگی هوا و سلامت مردم شود را انجام می‌دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha