دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 32677

کنترل قند خون در حد طبیعی علاوه بر پیشگیری از عوارض چشمی دیابت از پیشروی آن نیز جلوگیری می کند.

دیابت نوع 1:
 5 سال بعد از ابتلا به دیابت یا از 11 سالگی، سالی یک بار
دیابت نوع 2:
 بلافاصله پس از تشخیص دیابت
توصیه کلی در دیابت نوع 1 و 2 :
تا قبل از بروز عوارض چشمی دیابت، حداقل سالی یک بار و در صورت ابتلا به عوارض چشمی، با نظر متخصص چشم.
دیابت بارداری:
در صورتی که به عوارض چشمی دیابت دچار نشده اید هر سه ماه یک بار و در صورتی که دچار عوارض چشمی دیابت هستید حداقل ماهی یک بار.
بهترین راه جلوگیری از عوارض چشمی دیابت:
کنترل قند خون در حد طبیعی: کنترل قند خون در حد طبیعی علاوه بر پیشگیری از عوارض چشمی دیابت از پیشروی آن نیز جلوگیری می کند. به همین دلیل به طور منظم قند خون خود را کنترل نمایید و نتایج آن را حتما در دفترچه روزانه ثبت کنید تا هنگام مراجعه به پزشک خود، نشان دهید. ضمنا دستورات درمانی پزشک خود را که به طور منظم به شما داده شده اجرا کنید.
کنترل فشار خون درحد طبیعی:
فشار خون در حد طبیعی باعث می شود عروق ته چشم ها(شبکیه) سالم بمانند. نباید میزان فشارخون بیشتر از 80/140 میلی متر جیوه باشد. در صورت لزوم، پزشک باید داروهای کاهش فشارخون را برای شما تجویز کند تا به موقع میل کنید. فشار خون خود را روزانه کنترل نمایید.
کنترل میزان چربی های خون:
کنترل چربی های خون در حد طبیعی باعث جلوگیری از آسیب به شبکیه (ته چشم) می شود. به جای مصرف چربی های حیوانی از چربی های گیاهی استفاده کنید. در برنامه غذایی هفتگی خود حتما ماهی را نیز بگنجانید. ماهی حاوی امگا3 است که باعث محافظت از عروق خونی می شود. در صورت تجویز داروهای کاهش چربی خون، حتما آن ها را به طور منظم میل نمایید.
عدم مصرف دخانیات:
مصرف دخانیات باعث آسیب عروق خونی (عروق چشمی) می شود.
فعالیت جسمی کافی:
برنامه غذایی سالم داشته باشید و سعی کنید وزن خود را کاهش دهید. به این وسیله با یک تیر، دو نشان زده اید، زیرا شیوه زندگی سالم که سلامتی را به ارمغان می آورد، اثر مثبتی دارد و به این صورت، عروق شما به ویژه عروق ته چشم، سالم می مانند.

فصلنامه علمی پیام دیابت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha