دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 32679
سلامت نیوز: نوشیدن یك لیوان آب هر یك ساعت یك مرتبه در طول روز، بروز عفونت ادرای را در سنین مختلف كاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز، یک اورولوژیست یزدی با بیان این که عفونت ادراری در دوران مختلف زندگی اعم از نوزادی، شیرخوارگی، كودكی، نوجوانی و میان‌سالی بروز پیدا می‌كند، اظهار داشت: عفونت ادراری در دوران نوزادی در پسر بچه‌ها شایعتر از دختران است در حالی‌كه این عارضه در سنین بالاتر در زنان نسبت به مردان از شیوع بیشتری برخوردار است.

دكتر امیرحسین امیرحیدری عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد عفونت ادراری در پسرانی كه ختنه نشده‌اند نسبت به پسران ختنه شده شایع‌تر است.

وی میكروبECOLAY را شایع‌ترین میكروب در بروز عفونت‌های اداری ذكر كرد و افزود: این میكروب در مدفوع زنانی كه دچار عفونت ادراری هستند، بیشتر رشد می‌كند به نحوی كه حدود 40 درصد زنان منبع عفونت را با خود دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد، كاهش سیستم ایمنی بدن را در سنین میان‌سالی از علل بروز عفونت ادراری در سنین میان‌سالی عنوان كرد و گفت: افراد در این سنین حتی به بی‌اختیاری ادراری نیز مبتلا می‌شوند.

وی آموزش را در پیشگیری از بروز عفونت ادراری موثر دانست و افزود: در مراكز تجمعی مثل مدارس، دختران از وضعیت سرویس‌های بهداشتی رضایت ندارند و در نهایت تا زمان رسیدن به منزل صبر می‌کنند که این امر از طرفی منجر به تكثیر میكروب و بروز بیماری عصبی مثانه در دختران می‌شود كه عوارض جبران‌ناپذیری در آینده برای آنها خواهد داشت.

دکتر امیرحیدری توصیه كرد: زنان با سابقه عفونت ادراری به محض احساس و مشاهده علامت عفونت، خود درمانی نكنند زیرا میكروب‌ها به آنتی‌بیوتیك مقاوم شده و در آینده بارداری‌های با عوارض بالا را به ارمغان خواهد آورد.

وی تصریح كرد: در بررسی كه بین دو گروه زنان كه مرتب دچار عفونت ادرای بودند و زنانی كه عفونتی نداشتند انجام شد، نشان داد برخی زنان تحمل ایجاد آلودگی بیش از دیگران را دارا هستند زیرا در ساختار سلول پوششی سیستم ادرار یك سری گیرنده‌هایی دارند كه مشابه آن در میكروب‌ها وجود دارد و مخاط بدن این گروه زنان جاذب میكروب است.

این اورولوژیست یزدی ادامه داد: شایع‌ترین میكروب مثانه به نام ECOLAY است كه آنتی ژنی بنام آنتی ژن O دارد و هنگامی كه میكروب، مدتی در مثانه باقی ماند، این آنتی ژن خاصیت آنتی ژنی خود را از دست می‌دهد به عبارتی؛ میكروب‌ها انحصارطلب بوده و كمتر پیش می‌آید كه یك عفونت با چند میكروب مشاهده شود و مادام كه این میكروب بدون آنتی ژن در مثانه باشد، میكروب بیماری‌زای جدیدی نمی‌تواند جایگزین شود.

وی ادامه داد: برخی افراد بر حسب تصادف در آزمایش كشت ادرار، عفونت ادراری بدون علامت در آنها تشخیص داده می‌شود كه اگر تحت درمان قرار گیرند ممكن است بعداز گذشت یك یا دو هفته از اتمام درمان با علائم ادرای مراجعه كنند زیرا میكروب جدید آلوده‌كننده قدرت بیماری‌زایی را در بدن آنها دارد.

دکتر امیرحیدری نوشیدن آب فراوان در طول روز، مشورت با متخصص مربوطه و عدم استفاده از روش‌های درمان خودسرانه را از نكات مهم در پیشگیری از بروز عفونت ادراری در افراد عنوان كرد.

وی مراجعه زنان به متخصص زنان قبل از ازدواج و بارداری، بررسی وضعیت مردان از نظر نطفه توسط اورولوژیست قبل از ازدواج، مراجعه زنان به متخصصان مجاری ادراری و كلیه قبل از ازدواج و بارداری، عدم کنترل بیش از حد ادرار در افراد را از نكات قابل توجه در جلوگیری از بروز عفونت‌های ادراری بیان کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha