سلامت نیوز: قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: با توجه به بروز مواردی از بیماری وبا در كشور از مردم می‌خواهیم حتماً قبل از مصرف سبزی شست و شوی 4 مرحل‌ ای سبزی را به طور كامل انجام دهند.

محمد شریعتی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: وبا یك نوع بیماری اسهالی حاد است كه از طریق مدفوعی- دهانی منتقل می شود و آلوده بودن سبزی‌ها به فاضلاب یكی از مهمترین عوامل انتشار این بیماری در كشور است.

وی گفت: با توجه به اینكه آبهای لوله كشی و آشامیدنی در كشور ما سالم هستند و بیشتر مردم مسلمان ما هم اصول پاكیزگی و نظافت را رعایت می كنند نگرانی جدی از شیوع این بیماری نداریم اما مهمترین مسئله سالم سازی سبزی قبل از مصرف است.

شریعتی افزود: سالم‌سازی سبزی قبل از مصرف بسیار ساده است و شامل 4 مرحله شست و شوی اولیه برای از بین بردن گل و لای چسبیده به سبزی، شستن سبزی با مایع ظرفشویی برای لیز شدن سبزی و پاك شدن انگلهای چسبیده به آن،ضد عفونی و گندزدایی با محلولهای ضدعفونی كننده موجود در بازار و بالاخره آبكشی است.

قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: انجام این 4 مرحله كار مشكلی نیست و همه مردم می‌توانند به راحتی در منزل این كار را انجام دهند اما چون ممكن است در همه رستورانها و اغذیه فروشی‌ها این 4 مرحله سالم سازی سبزی به طور كامل انجام نشود، بهتر است مردم از مصرف سبزی در این اماكن در شرایط فعلی كه با خطر شیوع وبا مواجه هستیم خودداری كنند.

وی افزود: در مورد موارد بروز این بیماری در كشور، شیوع آن، مناطقی كه با شیوع قابل توجه این بیماری مواجه هستند، موارد ابتلا و احیاناً مرگ و میر ناشی از این بیماری همچنین ارتباط این بیماری با ورود اتباع بیگانه كه مورد سوال شماست فقط آقای دكتر محمد مهدی گویا، رئیس مركز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت پاسخگوی خبرنگاران است كه هماهنگ شده پاسخ تماس خبرنگاران را بدهد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha