سلامت نیوز: وبا بیماری اسهالی است كه توسط باكتری ایجاد می شود و از طریق آب و مواد غذایی آلوده به باكتری،‌ بیماری انتقال یافته و در صورت عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی و مصرف آب و غذای آلوده، این بیماری ، همه گیر می شود.

به گزارش سلامت نیوز،‌ مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: دوره نهفتگی بیماری وبا بین 12 ساعت تا 6 روز به طول می انجامد و طی این مدت، این بیماری در  بیشتر افراد فاقد علائم بوده و یا به صورت اسهال خفیف بروز می كند بنابراین امكان شیوع از طریق مسافران آلوده و بدون علامت زیاد است.

بنابراین گزارش، اسهال، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، عطش فراوان و بعضا بدون دل درد از علائم بالینی این بیماری است و در كودكان،‌ بیماری ممكن است با تب، تشنج و عدم هوشیاری همراه باشد.

این گزارش می افزاید، در صورت ابتلا به بیماری وبا و به منظور جبران بخش مهمی از آب و املاح از دست رفته فرد بیمار، می توان از پودر ORS استفاده كرده و فورا فرد مبتلا را به نزدیكترین مركز بهداشتی درمانی یا بیمارستان انتقال داد.

مركز مدیریت بیماری های واگیر به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری به افراد توصیه كرد: یخ را از مكان های بهداشتی تهیه كنند،‌ دست ها را به طور مرتب با آب و صابون شستشو دهند و از خرید مواد غذایی از دست فروشان دوره گرد به خصوص بستنی،‌ آبمیوه دست ساز، فالوده و ساندویچ خودداری كنند.

بر اساس این گزارش،‌ پرهیز از خوردن سبزیجات خام و سالاد فصل در مراسم های مختلف نیز توصیه می شود و همچنین لازم است در مسیر راه ها،‌ از رستوران ها كه كلیه ضوابط بهداشتی را رعایت كردند، مواد غذایی تهیه شود و از مصرف ماهی های صید شده از رودخانه های آلوده به فاضلاب جدا خودداری كنند.

گفتنی است:‌ افراد باید از مصرف آب رودخانه ها و چشمه های ناشناخته و نیز آب پارك هایی كه فاقد علائم هشدار دهنده هستند جدا پرهیز كنند و همچنین میوه و سبزیجات خام، قبل از مصرف حتما طی 4 مرحله سالم سازی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha