سلامت نیوز :عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با استناد به ماده ۳۴ برنامه پنجم توسعه، از تدوین نشدن برنامه اجرایی وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی برای نظارت بر عرضه سموم غیرمجاز و کنترل میزان مصرف سموم و کودهای شیمیایی در اراضی کشاورزی انتقاد کرد.

"محمدعلی دلاور" در گفت‌وگو با خانه ملت از تدوین نشدن برنامه اجرایی نظارت بر استفاده از سموم و کودهای شیمایی انتقادکرد و گفت: با وجود گذشت چندین ماه از تصویب و ابلاغ برنامه پنجم توسعه، هنوز تکلیفی که در ماده ۳۴ این برنامه بر عهده وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشاورزی قرار داده شده، اجرا نشده است.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سموم و کودهای شیمیایی که در کشور استفاده می‌شود باید استاندارد باشد و همچنین باید بر میزان استفاده آنها در مزارع و باغات نیز نظارت شود تا سلامت محصولات تولیدی و مردم به واسطه استفاده بی‌رویه یا استفاده از سموم غیراستاندارد به خطر نیفتند.

وی همچنین افزود: کاهش استفاده از سموم و امتناع از به کار بردن سموم غیرمجاز، اتفاقی است که افزون‌بر صرف هزینه به اطلاع‌سانی و فرهنگ‌سازی از سوی وزارت جهاد کشاورزی نیاز دارد.
 
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این که تدیون برنامه اجرایی نظارت بر توزیع و مصرف سموم و کودهای شیمیایی به تعامل وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی نیاز دارد، تأکید کرد: متأسفانه این آیین‌نامه اجرایی به دلایلی هنوز تدوین نشده است.

دلاور ادامه داد: هر چند خبرهایی مبنی بر تلاش برای تدوین آن وجود دارد، ‌اما باید توجه کرد که هر روز تأخیر در تدوین این برنامه اجرایی، زیانی برگشت‌ناپذیر به منابع طبیعی کشور است که از ناحیه سموم و کودهای غیر مجاز به آن وارد می‌شود.

بر اساس بند و ماده ۳۴ قانون برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی مقدار مصرف مجاز سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات باغی و کشاورزی را مشخص کند و عرضه محصولاتی که به‌صورت غیرمجاز از سموم و کودهای شیمیایی استفاده کرده‎اند را ممنوع کند.

این ماده در ادامه تأکید می‌کند: وزارت جهاد کشاورزی موظف است ضمن اطلاع‎رسانی و فرهنگ‎سازی در زمینه کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی امکان دسترسی مردم را به محصولاتی که از سلامت لازم برخوردارند، فراهم آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha