نتایج یک پایان نامه پرستاری نشان داد که بازی درمانی به عنوان یک مداخله پرستاری در کاهش شدت درد بعد از عمل جراحی در کودکان سن مدرسه تاثیر مثبتی دارد.

سلامت نیوز : نتایج یک پایان نامه پرستاری نشان داد که بازی درمانی به عنوان یک مداخله پرستاری در کاهش شدت درد بعد از عمل جراحی در کودکان سن مدرسه تاثیر مثبتی دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری کشور، اکثر کودکان درد متوسط تا شدیدی را بعد از عمل جراحی تجربه می کنند برای اطمینان از تسکین موثر درد در بیماران خردسال استفاده از روش های غیردارویی به همراه درمانهای دارویی ضروری است.

بازی درمانی به عنوان یکی از شیوه های انحراف فکر می تواند توسط افراد مختلف تیم درمان خصوصاً پرستار و در هر مکانی حتی در تخت کودک اجرا شود.

هدف از این پژوهش تعیین تاثیر بازی درمانی بر درد بعد از عمل جراحی در کودکان سن مدرسه بستری در بخش جراحی بیمارستان فوق تخصصی کودکان دکتر شیخ وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 88-89 بود.

نمونه پژوهش شامل 40 کودک 8 تا 12 سال بستری در بخش جراحی بود و به طور تصادفی در 2 گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند.

پژوهش در 6 تا 24 ساعت نخست بعد از عمل جراحی انجام شد. مداخله شامل یک جلسه 30 تا 45 دقیقه ای بازی مگ مغناطیسی بود. در گروه شاهد هیچ مداخله ای انجام نشد و کودک مراقبت های معمول بخش را دریافت کرد. شدت درد در هر  2 گروه قبل، بالافاصله و 15 دقیقه بعد از مداخله یا مراقبت به طور هم زمان بررسی شد.

نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین شدت درد کودکان بلافاصله و 15 دقیقه بعد از مداخله در گروه مداخله کاهش یافت در حالی که میانگین شدت درد در گروه شاهد بلافاصله و 15 دقیقه بعد از مراقبت های معمول افزایش یافت. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha