سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 32700
سلامت نیوز : رییس اداره سرطان وزارت بهداشت با اعلام 10 سرطان شایع مردان و زنان كشور، گفت: به دنبال افزایش آگاهی و سطح فرهنگ تغذیه‌ای مردم، میزان بروز سرطان‌های مری و معده به عنوان سرطان‌های شایع مردان كشور كاهش یافته و این نوید وجود دارد كه طی سال‌های آتی میزان بروز این دو سرطان كم و كمتر شود.

دكتر رشید رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به استقرار نظام ثبت سرطان در سراسر كشور، گفت: بر اساس گزارش‌های حاصل از نظام ثبت سرطان كشور، سرطان سینه میان سرطان‌های گروه مردان و زنان شایع‌ترین و اولین سرطان است.

وی سرطان معده را شایع‌ترین سرطان در مردان كشور عنوان كرد و گفت: پس از سرطان معده، سرطان‌های مثانه، پروستات، سرطان‌های روده بزرگ، دستگاه خونساز، ریه، سرطان مری، دستگاه اعصاب مركزی و غدد لنفاوی پس از سرطان پوست به ترتیب ده سرطان شایع مردان كشور است.

به گفته وی، در جمعیت زنان كشور نیز شایع‌ترین سرطان‌ها شامل سرطان سینه، پوست، روده و راست روده، معده و مری، دستگاه خونساز، تیروئید، تخمدان و رحم می‌شود.

دكتر رمضانی ادامه داد: این اطلاعات دستاورد نظام ثبت سرطان در كشور است. برای دیگر سرطان‌ها در كشور نیز آمار دقیق وجود دارد و اكنون مشخص است در چه استان‌هایی كدام سرطان‌ها شایع‌ترند.

وی با تاكید بر لزوم تغییر نگرش، تغییر فرهنگ تغذیه‌ای مردم و توجه به شیوه زندگی سالم، افزود: مقایسه آمار سرطان در كشور طی سال‌های 86 و 87 حاكی از آن است كه میزان بروز سرطان مری كاهش یافته. همچنین سرطان معده با وجود آن كه جزو شایع‌ترین سرطان مردان است اما میزان بروز آن به طور كلی در كشور كاهش یافته است. بر این اساس آنچه كه باعث كاهش میزان بروز سرطان‌های دستگاه گوارش می‌شود به عوامل خطر و سطح آگاهی مردم از این عوامل بازمی‌گردد.

دكتر رمضانی در این باره ادامه داد: به عنوان مثال مصرف مایعات داغ نوعی عامل تخریبی برای سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی به شمار می‌رود. كاهش استعمال دخانیات نیز به كاهش بروز سرطان‌های دستگاه‌های گوارش منجر می‌شود. همچنین استفاده عمومی از یخچال سبب می‌شود انواعی از سرطان‌های معده كه با میكروب هلیكوباكترپیلوری ارتباط دارد، كاهش ‌یابد.

وی تاكید كرد: در مجموع اكنون نوع خاصی از سرطان معده در كشور كاهش یافته است كه در كل اثر خود را در میزان كل بروز این سرطان گذاشته است. این نوید وجود دارد كه میزان سرطان‌های معده و مری در سال‌های آتی كم و كمتر شود.

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: هر چند سرطان‌های مری و معده متد تشخیص زودرس ندارند، اما با تغییر نگرش و تغییر فرهنگ تغذیه‌ای مردم می‌توان این دو سرطان را نسبتا كنترل كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha