سلامت نیوز : دبیر علمی نخستین كنگره پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: بیماری‌های شایع حج تمتع در كنگره پزشكی حج و زیارت بررسی می شود و مهمترین هدف برگزاری این كنگره ارتقای سطح آگاهی پزشكان برای ارائه خدمات بهتر به حجاج كشورمان است.
 
احمدرضا جمشیدی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: تاكنون برای نخستین كنگره پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر 70 مقاله به این كنگره ارسال شده است و  در حج تمتع سال جاری 90 نیز بالغ بر 600 پزشك به حجاج كاروان‌های حج تمتع خدمات درمانی ارائه می‌كنند.

دبیر علمی نخستین كنگره پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر بیان داشت: شركت‌كنندگان در نخستین كنگره پزشكی حج و زیارت با ارتقاء مهارت‌های خود می‌توانند خدمات بهتری را به زائران حج تمتع ارائه كنند.
 
وی افزود: در تلاشیم تا بتوانیم مبانی و مطالب پزشكی در مورد جانبازان را نیز در این كنگره ارائه كنیم زیرا ارائه خدمات درمانی به جانبازان و بیماران خاص شرایط و خدمات ویژه‌ای را در بر دارد كه مركز پزشكی حج و زیارت هلال احمر هر ساله در ادامه اعزام تیم‌های جانبازان این خدمات درمانی را به آنان نیز ارائه می‌كند.

جمشیدی تصریح كرد: در ایام حج تمتع حدود صد هزار نفر حاجی كشورمان با بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های عفونی، قلبی و عروقی، ریوی، استخوان و مفاصل و بیماری‌های گوارشی مواجه می‌شوند، به همین علت مركز پزشكی حج و زیارت هلال احمر هر ساله تعداد زیادی از پزشكان را به عنوان پزشك كاروان به حج اعزام می‌كند و با ایجاد بیمارستان در مكه، مدینه، عرفات و منا سعی در ارائه بهترین خدمات به حجاج را دارد.

وی با اشاره به اینكه حجاج كشورمان در زمان حج تمتع در كنار بیش از 2 میلیون حاجی از كشورهای دیگر قرار می‌گیرند كه در این زمان بیماری‌های مختلف ممكن است جان زائران را تهدید كند، گفت: این موضوع لزوم ایجاد چنین كنگره‌ای را سبب شد تا بیماری‌های مختلفی را كه در ایام حج پزشكان با آن روبه‌رو می‌شوند را بررسی كنیم.

جمشیدی با اشاره به هدف اصلی تشكیل این كنگره كه ارتقای سطح آگاهی پزشكان، دندانپزشكان و كادر پزشكی حج است، افزود: در تشكیل این كنگره سعی شده است كه یك هماهنگی علمی بین این افراد برقرار شود و در این راستا زائران قبل از اعزام به حج یكسری معاینات پزشكی انجام می‌دهند كه این معاینات جنبه‌های مختلفی دارد، لذا چگونگی انتخاب و گزینش این افراد باید بر اساس ضوابط دقیق علمی صورت پذیرد.

وی بیان كرد: در كنار ضوابط علمی، ضوابط فقهی نیز وجود دارد كه در این كنگره سعی شده است كه به جنبه‌های علمی و عملی در ارتباط با خدمت‌رسانی به حجاج پرداخته شود؛ همچنین در كنار این موضوعات ارتباطاتی با علمای اسلام برقرار شده كه این فقها مسائل فقهی در مورد موضوعات پزشكی و بهداشتی را در اختیار كادر پزشكی قرار می‌دهند و یك تبادل نظر بین بخش پزشكی و فقهی برقرار شده تا بتواند نتایج بهتری برای حجاج فراهم شود.

دبیر علمی نخستین كنگره پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر افزود: در زمان حج ارتباط با حجاج دیگر وجود دارد و نمی‌توان از این ارتباط جلوگیری كرد تنها می‌توان تدابیری اندیشید تا حجاج كمترین آسیب را ببینند و ارتباطاتی كه كادر ایران با كشورهای دیگر و مسئولان بهداشتی و درمانی یا هیئت‌های پزشكی دیگر كشورها برقرار می‌كند باعث می‌شود، آگاهی این گروه بالاتر رفته و این تدابیر طبیعتاً مشكلات را كمتر می‌كند، از سوی دیگر مسئولان كشور با ارتقای سطح آگاهی زائران و اقدامات بهداشتی و درمانی مناسب سعی در كاهش این مسائل دارند.

جمشیدی در خصوص برگزاری این كنگره در سال‌های بعد به صورت بین‌المللی نیز گفت: این كنگره، نخستین كنگره‌ای است كه در این حجم برگزار می‌شود و طبیعتاً برای سال‌های بعد این برنامه‌ریزی وجود دارد كه این كنگره به صورت بین‌المللی برگزار شود و در سال‌های گذشته ارتباط‌هایی با هیئت‌های پزشكی مثل عراق، سوریه و كشورهای دیگر برقرار شد كه این خود مقدمه‌ای برای برگزاری سمینارهای بین‌المللی خواهد ‌بود.

وی با بیان اینكه نخستین كنگره پزشكی حج و زیارت در روز‌های 30 شهریور تا یك مهر در مركز همایش‌های رازی برگزار می‌شود، اظهار داشت: این كنگره 18 امتیاز بازآموزی برای پزشكان و 12 امتیاز بازآموزی برای پیراپزشكان را در بر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha