سلامت نیوز:سالمندان، هنگام مصرف دارو نکات دارویی را مدنظر داشته باشند
در حاشیه دهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران که از ۱۲ شهریور ماه در سالن همایش های رازی با موضوع تجویز و مصرف منطقی دارو در سالمندان در حال برگزاری است، عنوان شد که سالمندان و همراهانشان در هنگام مصرف دارو باید تداخلات دارویی را مد نظر داشته باشند.
   به گزارش باشگاه خبرنگاران، دکتر فرشاد هاشمیان دبیر علمی دهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران گفت:با توجه به اینکه دقت و تمرکز و حافظه در سالمندان ممکن است اندکی کاهش پیدا کند، احتمال می رود که وی در مصرف داروهای خود دچار مشکل شوند،مصرف داروهای خود را فراموش کنند، داروها را زیاد یا کمتر از میزان تجویز شده مصرف کنند و یا اصولا قادر به مصرف داروهای خود نباشند؛ پس بهتر است علاوه بر آموزش دیدن این قشر توسط پزشکان و داروسازان آموزش های لازم به همراهانشان داده شود و همراهان داروهای سالمندان را نظارت کنند.
وی در ادامه عنوان کرد: همراهان و نزدیکان افراد سالمند تغییر غیر طبیعی در حالتشان و یا علایم پدیدار شده از هر بیماری را هر چند خفیف به پزشک معالج گزارش کنند و اکیدا از تجویز خودسرانه داروها و استفاده از داروهای بدون نسخه و حتی داروهای گیاهی بدون مشورت پزشک و یا داروساز خود بپرهیزند. و در صورت وجود بیماری زمینه ای چون دیابت ،پرفشاری خون به شکل منظم قند و فشار خون بیمارشان را کنترل کنند.
دکتر هاشمیان افزود: مراقب هر گونه علایم اولیه ایجاد زخم بستر و پای دیابتی باشید و در مراحل اولیه بروز مشکل ضمن مراجعه به مراکز درمانی اقدام به درمان شود در غیر اینصورت درمان بسیار سخت خواهد شد.
دبیر علمی دهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران گفت: دوز داروی مصرفی در سالمندان با جوانان در بسیاری از موارد متفاوت است که این نکته مد نظر کلیه پزشکان قرار دارد لذا موکدا به این نکته اصرار می شود که از دادن خودسرانه دارو یا دوز داروی متداول به سالمندان خود داری شود.همچنین بهتر است سالمندان مکمل های غذایی را با نظر پزشک و یا داروساز دریافت کنند، زیرا دوزهای بالا و خودسرانه مکمل ها گاهی نه تنها سودی در بر ندارند بلکه می تواند مشکل ساز نیز باشند.
وی در پایان گفت: به سالمندان توصیه می شود همراه با داروهایشان مقادیر کافی از مایعات در روز دریافت کنند چرا که گاهی احساس تشنگی در سالمندان بیشتر از جوانان است.
همچنین در اختتامیه این همایش مراسم روز داروسازی از ساعت ۱۸ لغایت ۲۲ در سالن همایش های رازی برگزار می شود./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha