هموفیلوس آنفلوانزا عامل گلودرد و سختی بلع در كودكان است

سلامت نیوز :عضو انجمن گوش، گلو و بینی ایران گفت: باکتری شایع هموفیلوس آ‌نفلوانزا عامل گلو درد و سختی بلع در كودكان است. شایعترین سن بروز این عارضه 1.5تا 7 سالگی است.
 
ابراهیم رزم پا در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اپی گلوتیت یك بیماری التهابی حاد و دردناک و متورم شونده است كه منجر به انسداد راه هوایی فوقانی و نهایتاً تهدید زندگی بیمار می‌شود.
 
وی افزود: شایعترین سن بروز این عارضه 1.5تا 7 سالگی است به همین دلیل گاهی این بیماری را با خروسک اشتباه می‌گیرند.

رزم پا تصریح كرد: شایعترین عامل بیماری نوعی باکتری به نام هموفیلوس آنفلوانزا نوع B است كه در کشورمان شیوع دارد.
 
این متخصص گوش، گلو و بینی ادامه داد: این بیماری با گلودرد شروع شده و به سرعت شدت پیدا کرده و طی چند ساعت منجر به سختی بلغ غذا می‌شود. همچنین بیمار طی ۶ ساعت اول دچار اختلال در تنفس شده و صداهای خشن تنفسی پیدا می‌کند كه بروز این صداها افتراق این بیماری را از خروسك دچار مشکل می‌کند.
 
وی افزود: این بیماران دچار تب و تعریق شدید بوده و نمی‌توانند سرفه کنند. بیمار سعی در عقب نگه داشتن سر و جلو نگهداشتن تنه خود دارد . اگر طی ۱۲ ساعت درمان های لازم و اقدامات محافظتی لازم صورت نپذیرد حتی منجر به انسداد کامل راه هوایی و مرگ می‌شود.
 
رزم پا یادآور شد: این بیماران را باید به حالت نشسته نگه داشت و نبایستی آنها را خواباند و بلافاصله باید به پزشک مراجعه شود و از دستکاری و معاینه ته حلق بیمار بدون وجود امکانات پیشگیرانه باید اجتناب کرد.
 
وی افزود: گرفتن عکس ساده گردن منجر به تشخیص بیماری در مرحله اول می‌شود اما گاهی برای تشخیص قطعی نیاز به بیهوشی عمومی در اتاق عمل وجود دارد و معاینه بیمار تحت شرایط مطلوب انجام شده و گذاشتن راه هوایی لازم می‌شود.
 
رزم پا گفت: به منظور شروع درمان آنتی بیوتیک وریدی مناسب به همراه اقدامات محافظتی اولیه مثل اکسیژن درمانی و نگهداری بیمار در ICU و مصرف آرامبخش توصیه می شود. چنین اقداماتی احتمالاً تا ۳ روز کفایت کرده ولی بیمار در ادامه نیاز به ادامه درمان آنتی بیوتیکی و بخور مرطوب دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha