سلامت نیوز : عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: مكمل‌هایی كه در برخی باشگاه‌های بدنسازی به صورت بی‌رویه استفاده می‌شوند، دارای پروتئین بسیار زیادی هستند و می‌توانند به كلیه‌ها آسیب وارد كنند.

دكتر مجید كاراندیش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: در برخی باشگاه‌های بدن‌سازی به صورت بی‌رویه از داروهای غیرمجاز و یا رژیم‌های غذایی نامناسب استفاده می‌شود كه می‌تواند سلامت بدن ورزشكاران را با خطر مواجه كند.

وی با اشاره به این ‌كه بیشتر جوانان به انجام ورزش‌هایی مانند بدنسازی علاقه دارند، افزود: این ورزش موجب افزایش حجم ماهیچه‌ها می‌شود و به همین دلیل بیشتر جوانان پیش از آن‌ كه به فكر سلامتی باشند، به دلیل جذابیت این رشته ورزشی به انجام آن علاقه نشان می‌دهند.

كاراندیش تصریح كرد: انجام ورزش بدن‌سازی در كوتاه ‌مدت عارضه‌ای ندارد، ولی در صورت قطع ناگهانی ورزش در بلندمدت موجب افزایش چربی در بدن می‌شود در نتیجه ممكن است فرد به بیماری‌هایی مانند افزایش قند خون و كبد چرب مبتلا شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان كرد: متأسفانه به دلیل تمایل جوانان به افزایش ناگهانی حجم ماهیچه‌ها در بیشتر باشگاه‌های بدن‌سازی رژیم‌های غذایی خاصی به ورزشكاران توصیه می‌شود كه این رژیم‌ها معمولا علمی نیستند.

وی با بیان این‌كه مصرف داروهای مكمل در بسیاری از باشگاه‌های بدن‌سازی مشاهده می‌شود، تاكید كرد: بسیاری از این مكمل‌ها درصد پروتئین بسیار بالایی دارند و در نتیجه مصرف آن‌ها، بار متابولیك كلیه‌ها را افزایش می‌دهد. به طور كلی 10 تا 15 درصد غذای روزانه هر فرد باید از مواد پروتئینی تشكیل شود و این مقدار در ورزشكاران تا 20 درصد افزایش می‌یابد؛ این در حالی است كه میزان پروتئین داروهای مكمل بسیار بیشتر است و مصرف بی‌رویه آن‌ها عوارضی را به همراه دارد.

كاراندیش گفت: دسته دوم داروها، داروهای استروئیدی یا شبه‌استروئیدی هستند كه موجب افزایش حجم توده ماهیچه‌ای و برجسته شدن ماهیچه‌ها می‌شوند؛ این دسته از داروها هم عوارضی مانند عقیم شدن مردان را موجب می‌شوند.

وی تاكید كرد: انجام ورزش بدن‌سازی، بدون استفاده از رژیم‌های نامناسب مشكلی ایجاد نمی‌كند؛ با این حال بهتر است خانواده‌ها فرزندان خود را به انجام ورزش‌های هوازی تشویق كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha