سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 32721
سلامت نیوز :رئیس انجمن پی.كی.یو ایران گفت: غربالگری نوزادان علیه این بیماری را هرچه سریعتر سراسری كنیم چون با گذشت هر روز به تعداد مبتلایان به پی. كی. یو افزوده می‌شود.

دكتر جلال كوچمشگی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: غربالگری همگانی بیماریهایی مانند پی. كی. یو جزو حقوق یك نوزاد است و این كار در ایران به راحتی و با هزینه‌ای اندك قابل انجام است و موجب پیشگیری از ابتلای بیمار به عوارض پی. كی. یو می‌شود.

وی در ادامه گفت: غربالگری نوزادان علیه پی. كی. یو از سال 86 در برخی از استانهای كشور آغاز شده است ولی با وجود وعده وزارت بهداشت نسبت به سراسری كردن این كار هنوز غربالگری پی.كی.یو سراسری نشده است. این در حالیست كه از شروع غربالگری این بیماری در جهان 60 سال می‌گذرد و در حال حاضر در منطقه خاورمیانه بسیاری از كشورها این كار را انجام می‌دهند.

رئیس انجمن پی. كی. یو افزود: كشورهای حاشیه خلیج فارس مانند قطر، بحرین، امارات و عمان و كشور تركیه نوزادان خود را غربالگری می‌كنند و حتی برخی مناطق تركیه كیت غربالگری را از ایران می‌خرند.

وی درباره عوارض غربالگری نشدن نوزادان در زمینه ابتلا به پی. كی. یو گفت: ابتلا به معلولیت‌های جسمی و ذهنی از عوارض انجام نشدن این كار است و هرچه این بیماری دیرتر تشخیص داده شود، میزان معلولیت تشدید می‌شود بگونه‌ای كه برخی از این بیماران حتی قادر به حرف زدن نیستند و نمی‌توانند یك عملیات ذهنی ساده مانند جمع كردن دو عدد با همدیگر را انجام دهند.

كوچمشگی در پایان در باره هزینه‌های صرف شده برای درمان مبتلایان به پی. كی. یو اظهار كرد: اگر ابتلا به این بیماری زود تشخیص داده نشود، بیماران باید سالیان متمادی دوره‌های كاردرمانی، گفتاردرمانی و روان درمانی را پشت سر بگذارند تا بتوانند بخشی از توانایی‌های خود را باز یابند. این كار علاوه بر تحمیل هزینه‌های زیاد به خانواده هزینه زیادی را برای جامعه در بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha