کارشناسان رفاه و تامین اجتماعی معتقدند با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی دارای بیمارستان و مراکز درمانی و تخصصی بیشماری است باید سهم سرانه درمان در اختیار تامین اجتماعی قرار گیرد نه وزارت بهداشت.

سلامت نیوز : کارشناسان رفاه و تامین اجتماعی معتقدند با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی دارای بیمارستان و مراکز درمانی و تخصصی بیشماری است باید سهم سرانه درمان در اختیار تامین اجتماعی قرار گیرد نه وزارت بهداشت.
به گزارش مهر، مبلغ سرانه درمان هر سال در شورای عالی بیمه تعیین و در هیئت دولت به تصویب می رسد و سپس در قالب لایحه بودجه برای تائید نهایی به مجلس ارائه می شود. به طوریکه در سال جاری نیز این سرانه برای هر ایرانی مبلغ 9 هزار و 300 تومان در نظر گرفته شد.

مجموع اعتبارات مربوط به سرانه درمان هرسال به وزارت بهداشت تعلق می گیرد در حالیکه که مسئولان صندوق تامین اجتماعی تاکنون بارها این موضوع را رد کرده و خواستار پرداخت سرانه درمان سهم بیمه شدگان تامین اجتماعی به این صندوق هستند.

کارشناسان رفاه و تامین اجتماعی معتقدند با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی دارای بیمارستان و مراکز درمانی و تخصصی بی شماری است و خود به بیمه شدگان خدمات ارائه می کند به همین دلیل باید این سهم در اختیار تامین اجتماعی قرار گیرد نه وزارت بهداشت.

سهم سرانه درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی کجاست

رئیس کانون مستمری بگیران و بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: هر سال در لایحه بودجه رقمی برای سرانه درمان به وزارت بهداشت اختصاص پیدا می کند در حالیکه این سرانه مربوط به کل مردم کشور است و نباید تمامی آن به این وزارتخانه تعلق گیرد.

علی اکبر خبازها افزود: صندوق تأمین‌اجتماعی به دلیل ارائه خدمات درمانی به اقشار محروم جامعه باید بخشی از سرانه درمان کشور را دریافت کند این درحالی است که تاکنون درخصوص این مطالبات اقدام خاصی انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 30 میلیون نفر در کشور بیمه شده تامین اجتماعی هستند، تاکید کرد: این افراد از درمان و خدمات تامین اجتماعی استفاده می کنند بنابراین باید سرانه درمان آنها نیز در اختیار تامین اجتماعی باشد.

رئیس کانون مستمری بگیران و بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی با بیان اینکه قشر بازنشسته جامعه دارای مشکلات بیشماری هستند، گفت: چنانچه این اعتبار در اختیارتامین اجتماعی باشد در این شریط می توان از آن در جهت ارائه تسهیلات و رفع مشکلات بیمه شدگان، بازنشستگان و مستمری بگیران استفاده کرد.

به گفته خبازها، همچنین می توان از مبلغ 9 هزار و 300 تومان سرانه درمان برای بیمه تکمیلی بازنشستگان بهره برد.

حق با تامین اجتماعی است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر بیمه شدگان در کشور ما با مشکلات زیادی مواجه هستند که یکی از آنها تعدد بیمه ها در کشور است. به همین دلیل می توان گفت سیاست واحد بیمه ای در کشور وجود ندارد.

داریوش قنبری با اشاره به اینکه باید سهم مردم در پرداخت هزینه های درمانی کاهش پیدا کند، افزود: هم اکنون 30 درصد هزینه های درمانی از سوی دولت و 70 درصد نیز توسط مردم پرداخت می شود درحالیکه باید عکس آن باشد و این امر برخلاف قانون برنامه چهارم توسعه بود .

وی درمورد سرانه درمان نیز تاکید کرد: سرانه درمان نیز یکی دیگر از موارد مورد اشکال بیمه ای است که بر سر آن میان سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت چالش وجود دارد. تامین اجتماعی معتقد است که باید سرانه درمان بیمه شدگان به این سازمان اختصاص پیدا کند درحالیکه وزارت بهداشت به این امر عقیده ای ندارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مسئولان تامین اجتماعی عنوان می کنند که با توجه به اینکه ارائه دهنده خدمات درمانی بوده و دارای مراکز درمانی و بیمارستانی مجزایی در سطح کشور هستند به همین دلیل باید سهم سرانه سلامت بیمه شدگان در اختیار آنان باشد و وزارت بهداشت حقی از آن نداشته باشد.

پرداخت سهم سرانه درمان به تامین اجتماعی نیاز به مصوبه جدید ندارد

قنبری در مورد اینکه در بحث سرانه درمان آیا حق با وزارت بهداشت است و یا صندوق تامین اجتماعی ، افزود: تا زمانی که بحث ادغام صندوقهای بیمه ای در کشور عملی نشود، حق با تامین اجتماعی است و باید وزارت بهداشت سهم سرانه درمان بیمه شدگان را به آنان پرداخت کند.

وی در مورد نحوه پرداخت اعتبار سرانه درمان نیز اظهار داشت: پرداخت این اعتبار به تامین اجتماعی نیاز به لایحه و یا مصوبه ندارد و وزارت بهداشت میتواند از بودجه مصوب سرانه درمان ایرانیان که در اختیارش قرار دارد سهم بیمه شدگان تامین اجتماعی را پرداخت کند.

به گفته وی ، برهمین اساس وزارت بهداشت باید سرانه درمان بیمه شدگان را به تامین اجتماعی پرداخت کند.

تکلیف سرانه درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی مشخص نیست

مدیر عامل انجمن رفاه و تامین اجتماعی در مورد پرداخت هزینه درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی از سوی وزارت بهداشت به خبرنگار مهر گفت: سرانه درمانی که این وزارتخانه دریافت می کند مربوط به کل کشور است که شامل بیمه شدگان تامین اجتماعی نیز می شود.

عباس اورنگ با بیان این مطلب که متولی کسری درآمد حق بیمه درمان تامین اجتماعی نسبت به سرانه درمان، دولت است  گفت: قطعا اگر این سرانه از سوی وزارت بهداشت پرداخت شود این کسری نیز وجود نخواهد داشت.

به گفته وی ، تامین اجتماعی حق کم فروشی خدمات و همچنین تامین این سرانه از سایر درآمدهای سازمان را ندارد به همین دلیل پرداخت سرانه درمان از سوی وزارت بهداشت به تامین اجتماعی الزامی است.

در هر حال به نظر می رسد با پرداخت سرانه درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی از سوی وزارت بهداشت مشکلات این سازمان برای ارتقای سطح سلامت بیمه شدگان و بازنشستگان تا حدود زیادی برطرف شود زیرا بررسی ها نشان می دهد سازمان تامین اجتماعی در جهت تامین هزینه های درمانی بیش از 30 میلیون بیمه شده با مشکلات مالی مواجه است که پرداخت این سرانه می تواند به کاهش مشکلات منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha