سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 32728
سلامت نیوز :داروی سل سپت به دلیل برند بودن گران بود که با اتمام دوره پنج ساله که در انحصار یک شرکت دارویی بود همین دارو توسط سه کارخانه تولید شده و قیمت آن کاهش یافته است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، دکتر محمدرضا شانه ساز مدیر کل نظارت بر امور دارویی وزارت بهداشت یکشنبه شب 14 شهریور در مراسم جشن روز داروساز که در مرکز همایش های رازی برگزار شده  بود در جمع خبرنگاران در زمینه داروی سل سپت که داروی مخصوص بیماران کلیوی است، گفت: سل سپت اسم تجاری یک داروی بیماران کلیوی است که توسط شرکت داروسازی زهراوی به مدت پنج سال تولید می شده که این دوره به اتمام رسیده است.
وی افزود: داروی جدیدی که به بازار آمده بدون یارانه عرضه می شود ارزان تر از سل سپت است.
در حال حاضر سه شرکت دارویی این دارو را در کشور تولید می کنند.
مدیر کل نظارت بر امور دارویی وزارت بهداشت تصریح کرد: هر داروی ایرانی که وارد بازار می شود شایعاتی در زمینه تأثیرگذار نبودن دارو و کیفیت پایین آن مطرح می شود، در حالی که کیفیت این داروها ابتدا تأیید شده و سپس وارد چرخه عرضه می شود.
وی خاطرنشان کرد: سل سپت به خاطر برند بودن قیمت بالایی داشت و هدف از تولید داروی مشابه آن توسط سه کارخانه ایجاد رقابت و کاهش قیمت و افزایش کیفیت است.

** کارآزمایی بالینی داروی MS با نظارت کمیته اخلاق پزشکی انجام می شود
شانه ساز در پاسخ به این سؤال که چرا داروی جدید آرژانتینی MS بدون کارآزمایی بالینی وارد بازار شده و روی بیماران آزمایش می شود، عنوان کرد: هر دارویی باید چهار مرحله را پشت سر بگذارد تا وارد بازار دارویی شود در راستای همین موضوع این دارو مراحل متفاوتی را گذرانده و تأیید شده است ولی برای تأیید نهایی به صورت محدود در مراکز خاصی توسط پزشک متخصص تجویز می شود.
مدیر کل نظارت بر امور دارویی وزارت بهداشت با تأکید بر این که کمیته اخلاق پزشکی و کمیته مطالعات بالینی در انجام این مرحله نظارت کامل دارد، تصریح کرد: برای واردات دارو علاوه بر این که آزمایشگاهای کشور آن را آنالیز می کنند، دارو را به آزمایشگاه های کشورهای اروپایی برای تأیید آن ارسال می کنیم، همچنین از وزارت بهداشت کشوری که آن داروی خاص را مصرف می کنند در زمینه عوارض آن استعلام گرفته می شود.
شانه ساز با بیان این که داروی جدید MS در مرحله کارآزمایی بالینی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این داروی جدید با رعایت تمام اصول اخلاقی و نظر مثبت خود بیمار به او تجویز می شود و به بیمار آگاهی های لازم ارائه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha