سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 32729
سلامت نیوز :با تصفیه آب و ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌جات می‌توان از وقوع بیماری‌های اسهالی و عفونی از جمله وبا جلوگیری کرد.

به گزارش ایسنا،  وبا یکی از بیماری‌های واگیر عفونی است که فقط در انسان ایجاد بیماری می‌کند. عامل بیماریزایی وبا یک باکتری به نام «ویبریو کلرا» است و این بیماری در اثر سم تولید شده از این باکتری که در روده کوچک تکثیر می‌یابد، ظاهر می‌شود.

از آنجا كه بیماری وبا اولین بار در منطقه‌ای به نام «التور» در آفریقا پیدا شد، به این نام مشهور است. عامل بیماری مدت زیادی در آب زنده می‌ماند و در مناطقی که سطح آب‌های زیرزمینی آن بالا است، شایع‌تر بوده و عامل بیماریزا از طریق مدفوع و فاضلاب قابل انتقال است.

اولین قدم در کنترل بیماری وبا، تشخیص سریع بالینی و آزمایشگاهی و جدا کردن بیماران و افراد ناقل است. وسایل بیمار باید به طور کامل گندزدایی شود. رعایت کامل جدا کردن (ایزولاسیون) در مورد بیمار به عمل آید و ملاقات او ممنوع شود.

همچنین برای پیشگیری از این بیماری، مهم‌ترین روش دفع مناسب پساب و جلوگیری از ورود آن به منابع آب آشامیدنی است. تصفیه، جوشاندن و کلریده کردن آب از مدت‌ها قبل روش مناسبی برای جلوگیری از سرایت این بیماری است.

شیر و غذاهای آماده باید پس از گرم کردن مصرف شوند. از بین بردن حشرات و دور نگهداشتن مواد غذایی از دسترس حشرات، گندزدایی سبزی و میوه‌جات با محلول پرکلرین به کنترل بیماری کمک می‌کند. در واقع باید توجه داشت که در چهار مرحله باید سبزیجات و میوه‌ها را شست‌وشو و ضدعفونی کرد.

از آنجا كه بیماری وبا بیشتر از طریق آب آلوده شیوع می‌یابد، باید برای نوشیدن آب، شست‌وشوی ظروف و خوردن سبزیجات از آب لوله کشی کلردار استفاده کرد. در غیر این صورت آب را جوشانده و پس از سرد شدن مصرف کرد. در حالت کلی این طور نیست که فقط در مورد وبا نیاز به رعایت بهداشت باشد، بلکه برای جلوگیری از سایر بیماری‌های اسهالی و عفونی هم لازم است میوه و سبزی را قبل از مصرف کاملا ضدعفونی و تمیز کرد.

برای ضد عفونی كردن سبزیجات بهتر است پس از گرفتن گل و لای سبزیجات، چند قطره مایع ظرفشویی به همراه آب سالم روی آن ریخته و بگذاریم مدت 5 دقیقه سبزی در آب غوطه‌ور بماند. سپس سبزی را از رو برداشته با آب تمیز چند مرتبه شست و شو دهید. به این ترتیب تخم انگل‌ها از سبزی جدا می‌شود. سپس در آب محتوی پرکلرین (یک قاشق چای خوری در 5 لیتر) به مدت 5 دقیقه قرار داده، بعد از آبکشی با آب، سبزی آماده مصرف است.

باید بدانیم که میکروب وبا به کلر حساس است و در صورت استفاده از کلر در آب و شست‌وشو، میکروب وبا از بین می‌رود. باید همواره به خاطر داشته باشیم که سبزیجات و میوه‌ها را قبل از مصرف با محلول پرکلرین گندزدایی و پس از شستن با آب سالم مصرف کنیم. همچنین از خوردن ماهی خام یا کم پخته که از آب آلوده گرفته شده، اجتناب کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha