سلامت نیوز :نخستین جلسه محاكمه اعضای كمپین تقلبی ترك اعتیاد كه فعالیت‌شان منجر به كشته شدن جوان 36 ساله‌یی شد امروز برگزار می‌شود.
محل قتل: حوالی جاجرود

مقتول: احمد فرعی

مرتكب: مهدی

نسبت بین مرتكب و قربانی: كمپین ترك اعتیاد معتاد

انگیزه: ترك اعتیاد

سن: 36

تحصیلات: -

وضعیت تاهل: مجرد

حكم دادگاه: هنوز صادر نشده



به گزارش «اعتماد»، نورالله عزیزمحمدی، قاضی شعبه 71 دادگاه كیفری با اعلام خبر آغاز محاكمه چهار نفر از اعضای كمپین ندای آرامش كه بدون مجوز به فعالیت‌های مربوط به ترك اعتیاد مشغول بودند، گفت: این چهار نفر دست و پای جوان 36 ساله‌ را بسته و او را به این صورت به سمت كمپ خود راهی كردند. قربانی این حادثه كه خود را زندانی دیده بود شروع به تقلا كرد. در همین حین یكی از چهار نفر ضرباتی با پا به سر او وارد كرد كه منجر به كشته شدن وی شد.

بر اساس این گزارش شب حادثه این چهار نفر به نام‌های مهدی (متهم ردیف اول)، حسن، حسین و رضا به خانه مقتول رفته و ضمن گرفتن رضایت كتبی از والدین احمد (مقتول) كه چندی بود به مواد مخدر گرایش پیدا كرده بود دست و پای وی را در حالی كه خواب بود می‌بندند.

مقتول كه در این حین از خواب بیدار می‌شود شروع به سر و صدا می?كند اما این چهار نفر وی را در حالی كه دست و پایش با طناب بسته شده بود و تلاش می‌كرد تا خود را از دست آنها برهاند به داخل یك خودروی پراید می‌كشانند و به محل كمپ كه در جاجرود واقع بود می‌برند.

در طول راه احمد كماكان به تقلا كردن ادامه می‌دهد كه در این حین مهدی چندین ضربه به سر او وارد می‌كند كه منجر به بیهوشی وی می‌شود.

پس از آن كه احمد بیهوش می‌شود این چهار نفر وی را به سمت بیمارستان مهرجویی واقع در پردیس می‌برند اما مسوولان بیمارستان اعلام می‌كنند كه وی مرده است.

بر اساس تحقیقات پزشكی قانونی علت مرگ خونریزی مغزی در اثر اصابت جسم سخت گزارش شد و همچنین این تحقیقات حاكی از آن است كه احمد زمانی كه به بیمارستان منتقل شده مرده بوده است.

پس از آن دستور بازداشت این چهار نفر به اتهام قتل، آدم‌ربایی و ایراد ضرب صادر می‌شود. به گفته قاضی عزیزمحمدی به نظر می‌رسد اتهام آدم‌ربایی از آنجایی كه والدین احمد رضایت كتبی برای بردن فرزندشان توسط اعضای این كمپ داده بودند از آنها ساقط شود.

بنابه اعترافات اولیه اعضای این كمپین، آنها مدعی شدند پدر و مادر احمد برای این كار رضایت دادند و ما نیز از آنجایی كه وی لجبازی می‌كرد و حاضر به همكاری نبود چند ضربه به وی زدیم تا بیش از این تقلا نكند.

گفتنی است رضایتنامه مذكور را پدر و برادر مقتول امضا كرده و مبلغ صد هزار تومان نیز بابت دستمزد به این چهار نفر داده بودند. به گفته قاضی عزیزمحمدی پرونده دچار اشكالات و نواقصی بود كه با برطرف شدن این نواقص نخستین جلسه دادگاه محاكمه اعضای كمپین ندای آرامش امروز برگزار می‌شود. بر اساس این گزارش اولیای دم با وجود عجله‌یی كه بابت ترك اعتیاد فرزندشان به خرج داده و رضایتنامه كتبی كه امضا كردند خواستار قصاص قاتلان هستند.

بر اساس این گزارش فعالیت‌های كمپ‌های غیرقانونی ترك اعتیاد بیش از این نیز منجر به كشته شدن افراد معتادی كه به آنها مراجعه كرده‌اند شده است.

سعید یكی دیگر از افرادی است كه بر اثر ضربات متعدد به بدنش دچار ضربه مغزی شد و به كما رفت و از آنجایی كه تلاش پزشكان برای نجات وی موثر واقع نشد جان خود را از دست داد.

این در حالی است كه در آذر سال 88 در شهرری جوانی به نام «سعید» در حالی كه به گفته شاهدان با زنجیر بسته شده و مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته بود به قتل رسید.

در این ماجرا نیز فردی به نام رضا دژبان كه مدیر این كمپ غیرقانونی ترك اعتیاد بود به عنوان متهم اصلی شناخته و محاكمه شد اما به نظر می‌رسد وقوع مجدد این اتفاق در سایه بی‌توجهی مسوولان زنگ‌ خطر را به صدا درآورده است.

در هر دو موردی كه ذكر آن رفت اعضای كمپین‌های ترك اعتیاد مبادرت به برخورد سخت فیزیكی بستن دست و پای فرد معتاد و ضرب و شتم وی كرده‌اند و این در حالی است كه كارشناسان ترك اعتیاد هیچ كدام از این روش‌ها را در جهت كمك به بیمار موثر نمی‌دانند.

روش‌هایی كه تاكنون در جهت درمان بیماران معتاد به كار گرفته شده و منتج به نتیجه دلخواه نیز شده است در محدوده كم كردن تدریجی ماده مخدر، استفاده از داروهای ترك اعتیاد به صورت سرپایی، روش سم‌زدایی یا بستری شدن در بیمارستان می‌گنجد و روش ضرب و شتم در هیچ كدام از موارد یاد شده جایی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha