سلامت نیوز: استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بروز التهاب و عفونت را از علل اصلی نارسایی های کلیوی در کشور اعلام کرد .

به گزارش سلامت نیوز، دکتر رضا مهدوی  با اشاره به اینکه در کشورهای صنعتی دیابت و فشار خون از علل بروز نارسایی های کلیوی به شمار می روند، اظهار داشت: در حال حاضر التهاب، عفونت های دوران کودکی، سنگ های ناشناخته و کلیه های پلی کیستیک علت اصلی بروز نارسایی کلیوی منجر به دیالیز و پیوند عضو در کشور به شمار می رود .
وی با بیان اینکه با تغییر شیوه و سبک زندگی و روند رو به رشد صنعتی شدن کشور شاهد تغییر در نوع و علل ابتلا به بیماریهای مختلف هستیم، خاطر نشان کرد: با توجه به رشد بیماری های غیر واگیردار همچون فشار خون و دیابت در کشور ممکن است در چند سال آینده شاهد تغییر علل اصلی بروز نارسایی های کلیوی در کشور باشیم .

استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سالانه از هر یک میلیون نفر 100 نفر به بیماری های نارسایی کلیوی مبتلا می شوند که از این تعداد 60 نفر به دیالیز نیاز پیدا می کنند، افزود: مراجعه به موقع به پزشک ،توسعه برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی سلامت از راهکارهای اصلی پیشگیری از بروز این بیماری به شمار می رود .

رئیس گروه پزشکی پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی های کلیوی نیاز به پیوند عضو پیدا می کنند، گفت: با ایثار خانواده های بیماران مرگ مغزی و اهدا اعضاء حیاتی آنان می توان جان بسیاری از بیماران نیازمند به پیوند عضو را نجات داد .

دکتر مهدوی افزود: اعضاء یک بیمار مرگ مغزی  با از کار افتادن قلب تنها پس از 30 دقیقه هیچ ارزشی ندارد در حالی که با اقدام به موقع خانواده های بیماران مرگ مغزی شده می توان از بسیاری از اعضاء این افراد همچون کبد، کلیه، ریه، قلب، لوزالمعده، پوست و مغز استخوان آنان استفاده و به دیگر بیماران پیوند زد .

وی نقش رسانه های گروهی از جمله دیداری، شنیداری و نوشتاری را در ارتقاء فرهنگ جامعه و آگاه سازی مردم بسیار تاثیر گذار دانست و خواستار تعامل بیشتر رسانه های جمعی با دانشگاه در خصوص فرهنگ سازی اهداء عضو از بیماران مرگ مغزی شد .

گفتنی است: علاقمندان عضویت در پایگاه اهداء عضو دانشگاه علوم پزشکی مشهد می توانند به http://www.mums.ac.ir/tmc/fa/donation مراجعه کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha