سلامت نیوز: معاون درمان بیمارستان فارابی، ایجاد برش دقیق در عمق بافت را قابلیت منحصر به فرد دستگاه جدید لیزر دانست.

به گزارش سلامت نیوز دكتر فخرایی، با اشاره به كاربرد دستگاه لیزر Femtosecond در اعمال جراحی قرنیه، ایجاد برش های دقیق و بدون خطا در عمق بافت مورد نظر و كاهش عوارض جراحی را از مزایای منحصر بفرد این دستگاه دانست.

وی گفت: در راستای استراتژی بیمارستان فارابی مبنی بر در اختیار داشتن مدرن ترین تجهیزات پزشكی در دنیا، حدود یك ماه پیش دستگاه لیزر Femtosecond در بخش جراحی عیوب انكساری این بیمارستان به بهره برداری رسید.

معاون درمان بیمارستان فارابی افزود: در بخش جراحی عیوب انكساری بیمارستان فارابی مجموعه كاملی از دستگاههای مدرن وجود دارد و ماهانه حدود 300 بیمار در این بخش مورد جراحی قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: این دستگاه با قدرت بسیار بالا میزان زیادی اشعه لیزر را در زمان بسیار كوتاه( 15-10ثانیه ) روی بافت مورد نظر تخلیه می كند و بدینوسیله برش بافتی بسیار ظریف و دقیقی در هر سطحی از قرنیه انجام می شود.

معاون درمان بیمارستان فارابی افزود: كاربردهای این دستگاه در جراحی عیوب انكساری برای عمل لیزیك و همچنین برای تهیه برش های قرنیه ای به منظور به كار گذاشتن رینگ های داخل قرنیه در بیماران مبتلا به قوز قرنیه و انجام جراحی پیوند قرنیه می باشد كه قبلاً این روش ها بوسیله چاقو انجام می شد.

وی با اشاره به چگونگی كاربرد دستگاه لیزر Femtosecond در بیماران مبتلا به پیوند قرنیه گفت: این دستگاه جدید می تواند بر روی قرنیه بیمار و قرنیه پیوندی كه از چشم اهداء كننده تهیه می شود، برش های بسیار دقیقی انجام دهد و دقت پیوندهای لایه ای و تمام ضخامت قرنیه را افزایش دهد.

دكتر فخرایی ضمن بیان قابلیت های منحصر به فرد دستگاه  Femtosecond در عمل جراحی قرنیه گفت: برش هایی كه پیش از این در قرنیه بوسیله تیغ جراحی یا ماكروكراتوم ها (چاقوهای جراحی اتوماتیك) در قرنیه انجام می دادیم در حال حاضر بوسیله این دستگاه با دقت و ظرافت بسیار بالا به انجام می رسد. در حالی كه با استفاده از تیغ جراحی و چاقو امكان داشت عمق بافتی لازم با چنین دقتی حاصل نشود.

وی انجام برش جراحی با دقت بسیار بالا را از مزایای دستگاه جدید دانست و افزود: از طریق این دستگاه در عمق بافت مورد نظر سطح برش بسیار صافی فراهم می شود، همچنین دقت در تهیه Flap در اعمال جراحی لیزیك و كاهش عوارض ناشی از تهیه Flap با ماكروتوم یا چاقو از دیگر مزایای كاربرد این دستگاه است.

دكتر فخرایی با بیان آن كه  «دستگاه لیزر Femtosecond عوارض ناشی از كمبود دقت در اعمال جراحی را كاهش می دهد» گفت: هر عمل جراحی می تواند عارضه دار باشد، حسن این دستگاه دقت بسیار بالای آن است كه می تواند عوارضی همچون عدم امكان جراحی در عمق بافتی مورد نظر و یا امكان سوراخ شدن قرنیه در حین جراحی را كاهش دهد.

 وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به منحصر به فرد بودن دستگاههای جدید لیزر در دنیا گفت: دستگاههای جدید لیزر به سوی اعمال جراحی آب مروارید پیش می روند كه فعلاً این امر در حد كار تحقیقاتی در دنیا انجام می شود.

دكتر فخرایی در پایان از بیمارستان فارابی به عنوان مركز دانشگاهی پیشرو و پذیرای خیل عظیمی از بیماران ارجاع داده شده دانست و گفت: با توجه به جایگاه مهم این بیمارستان، مسئولین امر تصمیم گرفتند كه با وارد كردن این دستگاه، علاوه بر آموزش دستیاران و فلوشیپ ها گامی مهم در جهت خدمت رسانی هر چه بهتر به بیماران بردارند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha