چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 32761
سلامت نیوز: آیا واقعا می‌توان جوانی ماندگار و یك چهره درخشان را در آنچه می‌خوریم یافت؟ پزشكان مدت‌هاست كه از ارتباط بین سلامت، پوست و رژیم غذایی می‌گویند اما آیا شما می‌دانید كه چه باید خورد تا به واسطه آن بتوان به پوست كمك كرد؟

 دكتر «جینتی گراف»، متخصص مشهور پوست شهر نیویورك می‌گوید:« مهم‌ترین نكته‌ای كه باید به یاد داشته باشید، این است كه هر چه سبزی یا میوه‌ای كه شما می‌خورید پر رنگ‌تر باشد آن میوه یا سبزی مفیدتر است.» دكتر« كیت سامرویل» هم با این نظر موافق است. او می‌گوید:

« كاروتنوئیدها یا رنگدانه‌های طبیعی به شما می‌گویند كه این غذا مملو از آنتی‌اكسیدان‌های مختلف است و در نتیجه برای بدن بسیار مفید هستند و طبعا برای پوست هم مفید خواهند بود.» درباره ارزش و اهمیت افزودن آنتی‌اكسیدان‌ها به رژیم غذایی و محصولات زیبایی گزارش‌های متعددی ارائه شده است. رادیكال‌های آزاد می‌توانند باعث التهاب، آسیب سلولی و بیماری شوند. آنتی‌اكسیدان‌ها با این رادیكال‌های آزاد مقابله كرده و دلیل بهبود سلامت به واسطه آنهاست اما شما احتمالا تمامی منابع تامین آنتی‌اكسیدان‌ها را نمی‌شناسید. دكتر گراف  می‌گوید:«مردم اغلب تعجب می‌كنند، وقتی متوجه می‌شوند كه سیب‌زمینی منبع مناسبی از ویتامین C است.»

فقط در 3 روز

به‌گفته دكتر ‌«كری گلاسمن»، متخصص تغذیه بر حسب این‌كه چقدر ورزش می‌كنید، چقدر می‌خوابید و چقدر آب می‌خورید می‌توانید نتایج یك رژیم غذایی مملو از آنتی‌اكسیدان‌ها را در مدت زمان كوتاه 3 روزه ببینید. شما می‌توانید تفاوت را بلافاصله حس كنید و متوجه افزایش انرژی خود شوید. كافی است این مواد را به رژیم غذایی خود اضافه كنید.

    * ویتامین C

احتمالا می‌دانید كه می‌توان این ویتامین‌را در میوه‌های خانواده مركبات مثل پرتقال و لیمو پیدا كرد.
ولی احتمالا نمی‌دانید كه می‌توان آن‌را در فلفل قرمز شیرین، بروكلی، سیب‌زمینی، موز سبز و كلم پیچ هم پیدا كرد.

    * ویتامین A

احتمالا می‌دانید كه می‌توان آن‌را در جگر، روغن ماهی و تخم مرغ نیز پیدا كرد.
ولی احتمالا نمی‌دانید كه می‌توان آن‌را در  كدوحلوایی و پنیر موزارلا یافت.

    * ویتامین E

احتمالا می‌دانید كه می‌توان آن‌ را در مغزها (بادام و گردو) و آووكادو یافت ولی احتمالا نمی‌دانید كه می‌توان آن‌را در زنجبیل و مایونز با منشا سویا نیز پیدا كرد.

    * سلنیوم

احتمالا می‌دانید كه می‌توان آن‌را در ماهی، گوشت قرمز، مرغ، غلات و تخم مرغ یافت، ولی احتمالا نمی‌دانید كه می‌توان آن‌را در سیر هم پیدا كرد.


مبارزه با التهاب با ملاتونین

در موز، گوجه فرنگی، گیلاس، برنج و زنجبیل یافت می‌شود.
چطور كار می‌كند: این آنتی اكسیدان قدرتمند رادیكال‌های آزاد را از بین برده و با التهاب پوست مبارزه می‌كند كه این التهاب می‌تواند به‌صورت آكنه، قرمزی یا خارش بروز كند.

تقویت ناخن‌ها و مو با بیوتین

در مغزها، تخم مرغ، كره بادام زمینی، جگر و جو یافت می‌شود.
چطور كار می‌كند: چون بیوتین به تقویت مو و ناخن كمك می‌كند، برای افرادی كه از ریزش مو یا نازك شدن مو رنج می‌برند، مفید خواهد بود. در واقع كمبود بیوتین می‌تواند، باعث افزایش شكنندگی ناخن، خشكی و ریزش مو ‌شود.

هله‌هوله‌ای كه به درد پوست می‌خورد

رزوراترول  در انگور و قره قاط یافت می‌شود.
چطور كار می‌كند: دانشمندان معتقدند، رزوراترول نقش حفاظتی در برابر صدمات ناشی از آفتاب دارد؛ صدماتی مانند افتادگی و چروك‌خوردن پوست كه به واسطه در معرض آفتاب قرارگرفتن ایجاد می‌شود. این ماده از صدمات ناشی از آفتاب پیشگیری كرده و از بین رفتن كلاژن را به تاخیر می‌اندازد.

فایده ضربدر دو

ویتامین‌ C و E‌ دركیوی، مغزها، برگ‌های سبز، بروكلی، مركبات و روغن جوانه گندم یافت می‌شود.
 چطور كار می‌كند: ویتامین C و E‌ هر 2 به تنهایی برای ترمیم صدمات ناشی از آفتاب مفید هستند ولی با مصرف همزمان تاثیر آن‌ها به‌مراتب بیشتر خواهد شد. ویتامین E به تامین آب پوست، كمك كرده و از پوست در برابر آسیب ناشی از رادیكال‌های آزاد حفاظت می‌كند. در عین حال ویتامین C تولید كلاژن را تحریك می‌كند. مطالعات نشان داده، زمانی كه ویتامین C و E به‌طور همزمان مورد استفاده قرار گیرند توانایی آن‌ها برای ترمیم آسیب سلول‌های پوست افزایش می‌یابد.

اگر می‌خواهید پوست‌تان نابود نشود

هر آنچه شما به درون بدن می‌فرستید تاثیر مستقیمی روی سلامت كلی شما خواهد داشت و همچنین طبعا روی پوست و سیمای شما هم تاثیرگذار خواهد بود. آنتی‌اكسیدان‌ها با رادیكال‌های آزاد مقابله می‌كنند. رادیكال‌های آزاد در بدن ما به واسطه هر چیزی ایجاد می‌شود از آلودگی هوا گرفته تا استرس. اگر برای مقابله با این رادیكال‌های آزاد آنتی‌اكسیدان‌ها را در اختیار نداشته باشیم پوست ما نابود می‌شد.

برای آن‌كه خشك نشوید

به رژیم غذایی خود روغن اضافه كنید. دكتر سامرویل می‌گوید: «غذاهایی مانند گردو، ماهی چرب، ماهی آزاد و غذاهایی حاوی گیاه بزرك می‌توانند آب سلول‌های پوست را تأمین كنند و رطوبت كلی پوست را افزایش دهند در ضمن از مصرف كافئین پرهیز كنید. كافئین ادرار آور است و آب بدن را دفع می‌كند.»

برای آن‌كه خنكی در درون شما باشد

خیار بخورید چون سیلیكای آن بالاست. دكتر سامرویل می‌گوید: «بسیاری معتقدند، خوردن برخی غذاها بدن شما را از درون خنك كرده و باعث كاهش التهاب می‌شود. خیار برای این منظور فوق العاده است. خیار مملو از روی است كه برای التیام زخم ضروری است. در عین حال مقادیر بالای روی را می‌توان در بادام و نخود هم یافت.» از مصرف غذاهای خیلی تند و نوشیدنی‌های پر از كافئین پرهیز كنید چون جدا از ضررهای دیگر، پوست را خشك می‌كند.

اگر پوست شما خیلی چرب یا پر از آكنه است

مواد پروبیوتیك را به رژیم غذایی خود اضافه كنید. دكتر سامرویل می‌گوید:«این مواد فلور طبیعی و سالم را در بدن مستقر كرده كه با التهاب مقابله می‌كنند و میزان آكنه را كاهش می‌دهند.» به علاوه غذاهای غنی از روی و ویتامین A به كاهش تولید برجستگی‌های مملو از چربی روی پوست كمك كرده و بدین ترتیب چربی پوست را متعادل می كند. از مصرف لبنیات پرهیز كنید مثلا شیر یا ماست چون ممكن است داخل آن‌ها هورمون وجود داشته باشد.
منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha