چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 32766
سلامت نیوز: تمام شیرینی جاتی که به دندان ها می چسبند برای دندان مضر هستند؛ زیرا وقتی این مواد غذایی به دندان می چسبد اجازه نمی دهد بزاق در سطح آن جریان داشته باشد.

احتمالا شما نیز اولین باری که فرزندتان را به دندانپزشکی بُردید را به خاطر دارید. کودکان از دندانپزشکی می ترسند چون نمی دانند چه اتفاقاتی در انتظار آن هاست. البته فقط بچه ها نیستند که از این مطب تمیز و پُر از دستگاه های عجیب وغریب وحشت دارند، خیلی از بزرگترها هم چندان دل و جرات پا گذاشتن به دندانپزشکی را ندارند. با این تفاوت که بزرگ ترها می دانند چه چیزی در انتظار آن ها است و بویژه اینکه می دانند دندانپزشک کلی هزینه روی دست شان می گذارد. اما ساده ترین راه حل برای فرار از دندان درد و هزینه های بالای آن این است که دندان های تان را تمیز و سالم نگه دارید و از خوردن مواد غذایی مخرب که در ادامه مطلب امروز به آن ها اشاره خواهیم کرد بپرهیزید. مطمئنا این شیوه، راحت ترین و کم هزینه ترین روش ممکن برای داشتن دندان هایی سالم و خوب است. دندان پزشک ها معتقدند؛ بلای اصلی دندان ها زیاده روی در خوردن شیرینی جات است. در واقع باکتری هایی که معمولا در دهان زندگی می کنند شیرینی را به اسید تبدیل می کنند.

زمانی که بزاق اسیدی می شود، کلسیم مینای دندان را حل می کند و وقتی که این روند ادامه می یابد، ساختار دندان آسیب می بیند و حفره هایی در آن شکل می گیرد. خوشبختانه در این میان بزاق دهان پا در میانی کرده و دندان ها را نجات می دهد. بزاق سرشار از کلسیم و فسفات است که اسیدها را خنثی می کند. به محض اینکه بزاق اسید را خنثی می کند مینای دندان دوباره کار جذب کلسیم را از سر می گیرد. این دو حالت هر روز برای دهان اتفاق می افتد. اما زمانی که حالت اسیدی شدن ادامه می یابد و یا بطور مرتب تکرار می شود، بزاق قدرتش را برای خنثی کردن اسیدها از دست می دهد. در این صورت ما بیشتر از آن کلسیمی که جذب کرده ایم را از دست می دهیم و به این ترتیب سر و کله پوسیدگی ها پیدا می شود. اکنون که اندکی با روند پوسیدگی دندان ها آشنا شدید با ما همراه شوید تا با ۵ ماده غذایی که می تواند تعادل اسیدی بزاق را برهم بزند و باعث پوسیدگی دندان هایتان شود، بیشتر آشنا شوید.

● آبنبات های سفت

شاید بعد از غذا، خوردنِ آبنبات نعنایی خیلی دلچسب به نظر بیاید بخصوص زمانی که غذای سنگین یا سالادی پُر از کلم و سبزیجات مختلف خورده باشید. اما باید بدانید که به نظر دندانپزشک ها ضرر این کار بیشتر از منفعت آن است. اگر شما نوشیدنی های اسیدی را به نوشیدنی های شیرین ترجیح می دهید باید بدانید که باز هم خطر آسیب زدن به دندان هایتان وجود دارد. آبنبات های نعنایی، انواع پاستیل ها و در کل شیرینی جات سفتی که به مرور در دهان آب می شوند بزاق را اسیدی می کنند. بخاطر اینکه این نوع شیرینی جات را مدت زمان طولانی در گوشه ای از دهانمان جا می دهیم و همین امر باعث تولید اسید می شود. اگر این کار را به دلیل ترس از بوی بد دهان انجام می دهید باید بگوییم که شیوه خوبی برای داشتن نفس خوشبو انتخاب نکرده اید. اگر عادت دارید که همیشه پاستیلی گوشه لپ تان داشته باشید سعی کنید از نوع کم شیرین یا کلا بدون شکر باشد.

● آبنبات های ژله ای یا میوه های خشک

آبنبات های ژله ای، انواع شکلات ها و حتی میوه های خشک مثل آلوخشک و در حالت کلی تمام شیرینی جاتی که به دندان ها می چسبند برای دندان مضر هستند. اگر دنبال دلیل می گردید باید بگوییم وقتی یکی از همین مواد غذایی به یک یا چند دندان می چسبد اجازه نمی دهد بزاق در سطح آن جریان داشته باشد. در نتیجه بزاق نمی تواند اسید را خنثی و سطح دندان و مناطقی که شیرینی به آن چسبیده است را اسیدزدایی کند، برای همین هم شما کلسیم بیشتری از دست می دهید. توصیه می کنیم بلافاصله بعد از مصرف نوشابه های گازدار و آبمیوه ها اندکی آب بنوشید. همچنین می توانید برای کاهش تماس این مایعات با دندان هایتان هنگام نوشیدن آن ها از نی استفاده کنید. متاسفانه برخی از مواد غذایی مثل میوه های خشک هم از این قاعده مستثنی نبوده و به دندان ها آسیب می رسانند. بخاطر اینکه باکتری های موجود در دهان هر قندی را به اسید تبدیل می کند و قند تصفیه شده با میوه های خشک برایشان فرقی نمی کند. پس بعد از اینکه از این قبیل شیرینی جات چسبنده میل کردید دندان هایتان را مسواک بزنید.

● نوشیدنی های انرژی زا

از مصرف نوشیدنی های شیرین و غلیظ که پُرکالری هستند و به ورزشکاران توصیه می شوند بپرهیزید. این نوشیدنی ها نه تنها اسیدی هستند بلکه به مرور زمان بروی دندان ها جا خوش می کنند. اگر به سلامت دندان هایتان علاقه مندید انرژی مورد نیاز تان را با خوردن مواد غذایی دیگر تأمین کنید.

● لیموترش

اگر شما نوشیدنی های اسیدی را به نوشیدنی های شیرین ترجیح می دهید باید بدانید که باز هم خطر آسیب زدن به دندان هایتان وجود دارد. لیموترش میوه ای اسیدی است و اگر عادت دارید وقت و بی وقت آبلیموترش سر بکشید یا مدتی لیموترش مِ بزنید باید بدانید که کلسیم مینای دندان هایتان را به خطر می اندازید. نه تنها قند طبیعی موجود در لیموترش در دهان اسیدی می شود بلکه خود لیموترش بطور طبیعی اسیدی است و همین امر باعث آسیب رساندن به دندان ها می شود.

● نوشابه های گازدار و آبمیوه ها

اینجا نیز متهم اصلی قند است. بعضی ها عادت دارند که این قبیل نوشیدنی ها را قبل از قورت دادن برای مدتی در دهان خود نگه می دارند یا انگار که دهان شویه می کنند نوشیدنی ها را در لابلای دندان هایشان جریان می دهند. اگر جزو این قبیل افراد هستید باید بگوییم که باز مینای دندانتان تهدید می شود. توصیه می کنیم بلافاصله بعد از مصرف نوشابه های گازدار و آبمیوه ها اندکی آب بنوشید. همچنین می توانید برای کاهش تماس این مایعات با دندان هایتان هنگام نوشیدن آن ها از نِی استفاده کنید.
      
منبع: روزنامه ابتکار




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha