سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۱
کد خبر: 32769
سلامت نیوز: سبک صحیح زندگی از جمله موضوعات قابل تأمل و بحث جامعه مدرن امروزی بشمار آمده که به عقید بسیاری از متخصصان پیروی از الگوهای سالم زندگی را که باعث زندگی به بهترین سبک می‌شود را در پیشگیری از پیری زودرس و ابتلا به بیماری‌های فکری و جسمی و افزایش میانگین امید به زندگی مهم می‌دانند.

با توجه به پیامدهای دنیای صنعتی امروز که الگوهای غلط غذایی، بی‌تحرکی و استرس را شامل می‌شود، بهره‌مندی از تمرینات ورزشی جسمی و ذهنی، نقش مهمی در کنترل استرس‌های محیطی و تأمین سلامت روانی و جسمی دارد. انجام تمرینات ورزشی یوگا یکی از سبک‌های صحیح زندگی بشمار می‌رود. مطابق با تحقیقات انجام شده، افرادی که این نوع از تمرینات ورزشی را بطور مستمر انجام می‌دهند، از اندام متناسبی برخوردار بوده و جسم و روان سالمی دارند.

- تکنیک تنفس صحیح: آموزش شیوه صحیح تنفس هنگام انجام تمرینات ورزشی که با عملکرد ذهن بطور مستقیم در ارتباط است از مزایای انجام این تمرینات است. در روش تنفس معمولی بسیاری از افراد از طریق دهان نفس کشیده یا از تکنیک‌های صحیح تنفس پیروی نمی‌کنند. در این حالت پیغام‌هایی به مغز فرستاده می‌شود که استرس را افزایش داده و کنترل شرایط استرس‌زا را دشوار می‌کند. شیوه تنفس صحیح هنگام انجام تمرینات یوگا، روزی آرام و بدون تنش عصبی و استرس را برای افراد به دنبال خواهد داشت.

- اختلالات حرکتی: شیوه صحیح تعادل برقرار کردن هنگام ایستادن و راه رفتن یکی دیگر از مزایا انجام تمرینات ذهنی و جسمی است. افزایش اعتمادبه‌نفس هنگام راه رفتن و پیاده‌روی و افزایش انعطاف‌پذیری در بیماران مبتلا به دیابت، ام‌اس و آرتریت روماتوئید از فواید انجام تمرینات ورزشی یوگا است.

- مشکلات تنفسی: مطابق با مطالعات انجام شده، پیروی از الگوهای ورزشی جسمی و ذهنی، نقش مهمی در بهبود بیماری‌های تنفسی از جمله تنگی نفس، خس‌خس و آلرژی دارد. آزمایشی که روی 300 فرد مبتلا به آسم انجام شد، نشان داد در افرادی که به مدت 40 روز از تمرینات یوگا پیروی می‌کردند، علائم بیماری تا 74درصد تخفیف یافت. انجام این تمرینات ذهنی و جسمی، به مدت 90دقیقه هنگام صبح و یک ساعت هنگام بعدازظهر پس از 40 روز نتایج مثبتی را به دنبال داشت. از طرف دیگر بهبود علائم بیماری در مبتلایان به برونشیت مزمن و آمفیزم پس از انجام تمرینات آرام‌بخش و تکنیک‌های تنفس از دیگر نتایج تحقیقات است.

- مدیریت درد: افزایش ترشح هورمون‌های ضدِاسترس و ناقل‌های شیمیایی که برای کنترل درد تولید می‌شوند، از مزایای انجام تمرینات ذهنی و جسمی بطور مستمر است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد انجام تمرینات یوگا بطور مستقیم بر عملکرد سیستم عصبی مرکزی تأثیر گذاشته و مکانیسم کنترل درد را که در سیستم نخاعی انجام می‌شود، بهبود می‌بخشد. بعبارت دیگر انجام اینگونه تمرینات ورزشی به نوعی باعث آزادسازی مسکن‌های طبیعی در بدن می‌شوند. دیگر تحقیقات حاکی از آن است تکنیک‌های تنفس صحیح، تمرینات مدیتیشن و ریلکسیشن و تمرینات کششی که باعث افزایش انعطاف‌پذیری عضلات می‌شود، استرس را کاهش داده و نه تنها از ایجاد کمردرد پیشگیری می‌کند، بلکه دردهای این ناحیه را کاهش می‌دهد.

- داروخانه طبیعی: پیشگیری از کاهش قدرت بینایی و شنوایی، افزایش تمرکز هنگام انجام کارهای ذهنی، کاهش وزن، افزایش قدرت ارتباط و توسعه مهارت اجتماعی، جلوگیری از ابتلا به پیری زودرس، کنترل بیماری در دیابتی‌ها، افزایش خودآگاهی، کنترل فشارِخون و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، بهبود بی‌خوابی و تخفیف علائم یائسگی در زنان از دیگر مزایای انجام تمرینات آرامبخش ذهن همراه با حرکات فیزیکی بشمار می‌آید.

منبع: روزنامه ابتکار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha